The Place of Ethics in Computer Science Education
- Ethical issues surrounding modern computing technologies play an increasingly important role in the public debate. Yet, ethics still either doesn’t appear at all or only to a very small extent in computer science degree programs. This paper provides an argument for the value of ethics beyond a pure responsibility perspective and describes the positive value of ethical debate for future computer scientists. It also provides a systematic analysis of the module handbooks of 67 German universities and shows that there is indeed a lack of ethics in computer science education. Finally, we present a principled design of a compulsory course for undergraduate students.
Verfasserangaben: | Gregor Große-BöltingORCiD, Lukas Scheppach, Andreas MühlingORCiDGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:kobv:517-opus4-615982 |
DOI: | https://doi.org/10.25932/publishup-61598 |
ISBN: | 978-3-86956-548-4 |
ISSN: | 1868-0844 |
ISSN: | 2191-1940 |
Titel des übergeordneten Werks (Deutsch): | Hochschuldidaktik Informatik HDI 2021 (Commentarii informaticae didacticae) |
Verlag: | Universitätsverlag Potsdam |
Verlagsort: | Potsdam |
Publikationstyp: | Wissenschaftlicher Artikel |
Sprache: | Englisch |
Datum der Erstveröffentlichung: | 09.11.2023 |
Erscheinungsjahr: | 2023 |
Veröffentlichende Institution: | Universität Potsdam |
Veröffentlichende Institution: | Universitätsverlag Potsdam |
Datum der Freischaltung: | 27.11.2023 |
Freies Schlagwort / Tag: | Bachelor; Course development; Curriculum analysis; Diversity; Ethics; Social impact |
Ausgabe: | 13 |
Seitenanzahl: | 15 |
Erste Seite: | 173 |
Letzte Seite: | 187 |
RVK - Regensburger Verbundklassifikation: | SR 910 |
Organisationseinheiten: | Extern / Extern |
DDC-Klassifikation: | 0 Informatik, Informationswissenschaft, allgemeine Werke / 00 Informatik, Wissen, Systeme / 004 Datenverarbeitung; Informatik |
Peer Review: | Referiert |
Publikationsweg: | Universitätsverlag Potsdam |
Open Access / Gold Open-Access | |
Sammlung(en): | Universität Potsdam / Schriftenreihen / Commentarii informaticae didacticae (CID) / CID (2023) 13 / Vermittlung von Inhalten |
Lizenz (Deutsch): | CC-BY - Namensnennung 4.0 International |