• Treffer 3 von 10
Zurück zur Trefferliste

Le Laocoon en icône queer et camp

  • The Laocoön group, a famous source of inspiration for modern artists and a crucial masterpiece for historians of art and philosophers, is also a popular figure in queer contemporary art and culture, both distorted and celebrated through camp performative devices. After remarks about 1. “queer gaze” and the complex relation of queer or LGBTQIA+ culture and politics to the dialectics of kitsch/camp and classical / contemporary / pop art, and 2. (not straight but) queer classics, using “anachronisme raisonné” (Loraux”) and “écart” (Dupont), this article focuses on case studies from the 2010’s: 1. The untold gay history of Vatican guided tour; the music video Falling, by the “queer cowboy” Drew Beckman. 2. Paintings by Richard Wallace (esp. Laocoön); photographic series of Danil Golovkin (Modern Heroes : Photographing Bodybuilders in the Digital Age), 3. Julien Servy (Collages : Photo vs. Statues) ; the design firm modern8 (for the 2017 Utah Pride Festival). 4. The indigenous Canadian artist Kent Monkman, who, in paintings (The Academy),The Laocoön group, a famous source of inspiration for modern artists and a crucial masterpiece for historians of art and philosophers, is also a popular figure in queer contemporary art and culture, both distorted and celebrated through camp performative devices. After remarks about 1. “queer gaze” and the complex relation of queer or LGBTQIA+ culture and politics to the dialectics of kitsch/camp and classical / contemporary / pop art, and 2. (not straight but) queer classics, using “anachronisme raisonné” (Loraux”) and “écart” (Dupont), this article focuses on case studies from the 2010’s: 1. The untold gay history of Vatican guided tour; the music video Falling, by the “queer cowboy” Drew Beckman. 2. Paintings by Richard Wallace (esp. Laocoön); photographic series of Danil Golovkin (Modern Heroes : Photographing Bodybuilders in the Digital Age), 3. Julien Servy (Collages : Photo vs. Statues) ; the design firm modern8 (for the 2017 Utah Pride Festival). 4. The indigenous Canadian artist Kent Monkman, who, in paintings (The Academy), performances, installations, altogether stages and questions the violence of historical and cultural colonization and its impact on issues of gender and identity, and promotes dynamic interactions of aesthetics and politics, as well of pathos and camp.zeige mehrzeige weniger

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Michel BriandORCiD
DOI:https://doi.org/10.34679/thersites.vol13.133
ISSN:2364-7612
Titel des übergeordneten Werks (Französisch):thersites 13: Antiquipop – Chefs d’œuvres revisités
Untertitel (Französisch):Enjeux esthétiques, culturels, politiques
Herausgeber*in(nen):Fabien Bièvre-Perrin, Filippo Carlà-Uhink, Christian Rollinger, Christine Walde
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Französisch
Datum der Erstveröffentlichung:08.11.2021
Erscheinungsjahr:2021
Veröffentlichende Institution:Universität Potsdam
Datum der Freischaltung:11.11.2021
Freies Schlagwort / Tag:Danil Golovkin; Kent Monkman; Laocoon; Richard Wallace; anachronism; camp; classical reception; gay; queer
Band:2021
Ausgabe:13
Erste Seite:1
Letzte Seite:42
Organisationseinheiten:Philosophische Fakultät / Historisches Institut
DDC-Klassifikation:9 Geschichte und Geografie / 90 Geschichte / 900 Geschichte und Geografie
Peer Review:Referiert
Publikationsweg:Open Access / Gold Open-Access
Sammlung(en):Universität Potsdam / Zeitschriften / thersites, ISSN 2364-7612 / thersites Vol. 13
Lizenz (Deutsch):License LogoCC-BY - Namensnennung 4.0 International
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.