The search result changed since you submitted your search request. Documents might be displayed in a different sort order.
  • search hit 11 of 880
Back to Result List

Professionalisierung von Schulleitungen am Beispiel der Werkstatt „Schule leiten“

Evaluation of the professional development program “Schule leiten” [“School Leadership”] for principals

  • Empirische Studien und schulische Rechtsvorschriften betonen die Relevanz von Schulleiter*innen für die Schulentwicklung. Auf diese Aufgabe müssen Schulleiter*innen in Aus- und Fortbildungen vorbereitet werden. Der vorliegende Beitrag untersucht in einem längsschnittlichen Design Effekte der Fortbildungsreihe Werkstatt „Schule leiten“. Die Teilnehmer*innen bewerten die Werkstatt zumeist positiv und es zeigen sich geringe bis moderate Veränderungen in ihrem selbstberichteten beruflichen Handeln. Schulleiter*innen mit wenigen Jahren Leitungserfahrung berichten dabei über die größten Zuwächse. Der Beitrag diskutiert Implikationen für die Forschung und Fortbildung von Schulleiter*innen.
  • Empirical studies and legal documents of school law highlight the importance of principals for school improvement. Professional development (PD) needs to be provided for principals in this field accordingly. This longitudinal study investigates effects of a PD program addressing principals’ self-reported skills that are related to school improvement. Participants are highly satisfied with the PD program and they report small to moderate changes of their leadership behaviour. Principals with little experience on the job report higher gains of their leadership than highly experienced principals. Implications for future research and professional development are discussed.

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Statistics
Metadaten
Author details:André MeyerORCiDGND, Eric RichterORCiDGND, Dirk RichterORCiDGND, Anna GronostajGND
URL:https://www.waxmann.com/artikelART104135
DOI:https://doi.org/10.31244/dds.2020.03.03
ISSN:0012-0731
ISSN:2699-5379
Title of parent work (German):Die deutsche Schule
Subtitle (German):Evaluationsergebnisse einer Fortbildungsreihe für Schulleitungen zum Thema Schulentwicklung
Subtitle (English):results from a program on school improvement
Publisher:Waxmann
Place of publishing:Münster
Publication type:Article
Language:German
Year of first publication:2020
Publication year:2020
Release date:2023/03/30
Tag:Evaluation; Längsschnittstudie; Schulleitungsfortbildung; Wirkungen von Fortbildungen
evaluation research; ffects of professional developmen; longitudinal study; multiple regression; principal professional development
Volume:112
Issue:3
Number of pages:19
First page:277
Last Page:295
Organizational units:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department Erziehungswissenschaft
DDC classification:3 Sozialwissenschaften / 33 Wirtschaft / 330 Wirtschaft
3 Sozialwissenschaften / 36 Soziale Probleme, Sozialdienste / 360 Soziale Probleme und Sozialdienste; Verbände
3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Peer review:Referiert
Publishing method:Open Access / Gold Open-Access
License (German):License LogoCC-BY - Namensnennung 4.0 International
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.