• Treffer 2 von 3
Zurück zur Trefferliste

Restrictions on addition

  • Children up to school age have been reported to perform poorly when interpreting sentences containing restrictive and additive focus particles by treating sentences with a focus particle in the same way as sentences without it. Careful comparisons between results of previous studies indicate that this phenomenon is less pronounced for restrictive than for additive particles. We argue that this asymmetry is an effect of the presuppositional status of the proposition triggered by the additive particle. We tested this in two experiments with German-learning three-and four-year-olds using a method that made the exploitation of the information provided by the particles highly relevant for completing the task. Three-year-olds already performed remarkably well with sentences both with auch 'also' and with nur 'only'. Thus, children can consider the presuppositional contribution of the additive particle in their sentence interpretation and can exploit the restrictive particle as a marker of exhaustivity.

Volltext Dateien herunterladen

  • phr509.pdfeng
    (237KB)

    SHA-1: 8439166256d16786f4da2a592812ede32fd24603

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Frauke Berger, Barbara HöhleORCiDGND
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus4-414911
DOI:https://doi.org/10.25932/publishup-41491
ISSN:1866-8364
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Postprints der Universität Potsdam Humanwissenschaftliche Reihe
Untertitel (Englisch):children’s interpretation of the focus particles auch ‘ also ’ and nur ‘ only ’ in German
Schriftenreihe (Bandnummer):Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe (509)
Publikationstyp:Postprint
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:24.01.2019
Erscheinungsjahr:2012
Veröffentlichende Institution:Universität Potsdam
Datum der Freischaltung:24.01.2019
Freies Schlagwort / Tag:acquisition; asymmetry; comprehension; implicature; mandarin; presupposition; semantics; tolerance
Ausgabe:509
Seitenanzahl:28
Quelle:Journal of Child Language 39 (2012) 2, S. 383–410 DOI: 10.1017/S0305000911000122
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät
DDC-Klassifikation:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
4 Sprache / 40 Sprache / 400 Sprache
Peer Review:Referiert
Publikationsweg:Open Access
Fördermittelquelle:Cambridge University Press (CUP)
Lizenz (Deutsch):License LogoKeine öffentliche Lizenz: Unter Urheberrechtsschutz
Externe Anmerkung:Bibliographieeintrag der Originalveröffentlichung/Quelle
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.