• Treffer 1 von 1
Zurück zur Trefferliste

Effects of focus and definiteness on children's word order

  • Two experiments tested how faithfully German children aged 4; 5 to 5; 6 reproduce ditransitive sentences that are unmarked or marked with respect to word order and focus (Exp1) or definiteness (Exp2). Adopting an optimality theory (OT) approach, it is assumed that in the German adult grammar word order is ranked lower than focus and definiteness. Faithfulness of children's reproductions decreased as markedness of inputs increased; unmarked structures were reproduced most faithfully and unfaithful outputs had most often an unmarked form. Consistent with the OT proposal, children were more tolerant against inputs marked for word order than for focus; in conflict with the proposal, children were less tolerant against inputs marked for word order than for definiteness. Our results suggest that the linearization of objects in German double object constructions is affected by focus and definiteness, but that prosodic principles may have an impact on the position of a focused constituent.

Volltext Dateien herunterladen

  • phr511.pdfeng
    (614KB)

    SHA-1: 6050c0aa6682f91c490e05465a9bbd2cc51fb825

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Barbara HöhleORCiDGND, Robin HörnigGND, Thomas Weskott, Selene Knauf, Agnes Krüger
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus4-415695
DOI:https://doi.org/10.25932/publishup-41569
ISSN:1866-8364
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Postprints der Universität Potsdam Humanwissenschaftliche Reihe
Untertitel (Englisch):evidence from German five-year-olds' reproductions of double object constructions
Schriftenreihe (Bandnummer):Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe (511)
Publikationstyp:Postprint
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:25.01.2019
Erscheinungsjahr:2014
Veröffentlichende Institution:Universität Potsdam
Datum der Freischaltung:25.01.2019
Freies Schlagwort / Tag:acquisition; animacy; constraints; grammar; indefinite articles; information; language; preschool-children; sentences; stress
Ausgabe:511
Seitenanzahl:31
Quelle:Journal of Child Language 41 (2014) 4, S. 780–810 DOI: 10.1017/S0305000913000196
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät
DDC-Klassifikation:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
4 Sprache / 40 Sprache / 400 Sprache
Peer Review:Referiert
Publikationsweg:Open Access
Fördermittelquelle:Cambridge University Press (CUP)
Lizenz (Deutsch):License LogoKeine öffentliche Lizenz: Unter Urheberrechtsschutz
Externe Anmerkung:Bibliographieeintrag der Originalveröffentlichung/Quelle
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.