• Treffer 1 von 1
Zurück zur Trefferliste

Not only the apples

  • Focus sensitive particles highlight the relevance of contextual alternatives for the interpretation of a sentence. Two experiments tested whether this leads to better encoding and therefore, ultimately, better recall of focus alternatives. Participants were presented with auditory stimuli that introduced a set of elements ("context sentence") and continued in three different versions: the critical sentences either contained the exclusive particle nur ("only"), the inclusive particle sogar ("even"), or no particle (control condition). After being exposed to blocks of ten trials, participants were asked to recall the elements in the context sentence. The results show that both particles enhanced memory performance for the alternatives to the focused element, relative to the control condition. The results support the assumption that information-structural alternatives are better encoded in memory in the presence of a focus sensitive particle.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Katharina SpalekORCiDGND, Nicole GotznerORCiDGND, Isabell WartenburgerORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1016/j.jml.2013.09.001
ISSN:0749-596X
ISSN:1096-0821
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Journal of memory and language : JML
Untertitel (Englisch):Focus sensitive particles improve memory for information-structural alternatives
Verlag:Elsevier
Verlagsort:San Diego
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Jahr der Erstveröffentlichung:2014
Erscheinungsjahr:2014
Datum der Freischaltung:27.03.2017
Freies Schlagwort / Tag:Alternative set; Delayed recall; Focus particles; Information structure; Memory
Band:70
Seitenanzahl:17
Erste Seite:68
Letzte Seite:84
Fördernde Institution:Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG); Stifterverband fur die Deutsche Wissenschaft (Claussen-Simon-Stiftung)
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Linguistik
DDC-Klassifikation:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
4 Sprache / 40 Sprache / 400 Sprache
Peer Review:Referiert
Name der Einrichtung zum Zeitpunkt der Publikation:Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Linguistik / Allgemeine Sprachwissenschaft
Externe Anmerkung:Corrigendum: https://doi.org/10.1016/j.jml.2020.104181
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.