Language and Arithmetic
- We examined cross-domain semantic priming effects between arithmetic and language. We paired subtractions with their linguistic equivalent, exception phrases (EPs) with positive quantifiers (e.g., “everybody except John”) while pairing additions with their own linguistic equivalent, EPs with negative quantifiers (e.g., “nobody except John”; Moltmann, 1995). We hypothesized that EPs with positive quantifiers prime subtractions and inhibit additions while EPs with negative quantifiers prime additions and inhibit subtractions. Furthermore, we expected similar priming and inhibition effects from arithmetic into semantics. Our design allowed for a bidirectional analysis by using one trial's target as the prime for the next trial. Two experiments failed to show significant priming effects in either direction. Implications and possible shortcomings are explored in the general discussion.
Verfasserangaben: | Golnoush Ronasi, Martin H. FischerORCiDGND, Malte ZimmermannORCiDGND |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:kobv:517-opus4-417278 |
Titel des übergeordneten Werks (Deutsch): | Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe |
Untertitel (Englisch): | A Failure to Find Cross Cognitive Domain Semantic Priming Between Exception Phrases and Subtraction or Addition |
Schriftenreihe (Bandnummer): | Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe (469) |
Publikationstyp: | Postprint |
Sprache: | Englisch |
Datum der Erstveröffentlichung: | 08.10.2018 |
Erscheinungsjahr: | 2018 |
Veröffentlichende Institution: | Universität Potsdam |
Datum der Freischaltung: | 08.10.2018 |
Freies Schlagwort / Tag: | arithmetic; cognitive module; cross-domain priming; information integration; language |
Ausgabe: | 469 |
Seitenanzahl: | 12 |
Quelle: | Frontiers in Psychology 9 (2018) Art. 1524 DOI: 10.3389/fpsyg.2018.01524 |
Organisationseinheiten: | Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften |
DDC-Klassifikation: | 1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie |
Peer Review: | Referiert |
Publikationsweg: | Open Access |
Lizenz (Deutsch): | CC-BY - Namensnennung 4.0 International |
Externe Anmerkung: | Bibliographieeintrag der Originalveröffentlichung/Quelle |