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Does AI control or support?

  • Many companies are currently investing in artificial intelligence (AI) because of its potential to increase customer satisfaction or financial performance. However, the success rates in implementing AI systems are low, partly due to technology-centric approaches that neglect work practices. This study draws on Bourdieu’s theory of practice to highlight the potential power shift related to AI in customer relationship management, based on the concepts field, capital, and habitus. Two longitudinal case studies were conducted to understand the power shift related to AI implementation. These two AI systems were designed with the objective to support employees. However, subsequently, their implementation changed the balance of power with a significant shift towards more management control, resulting in a devaluation of employees’ work practices. The paper discusses implications for theory and practice in terms of the discrepancies and power shifts following the introduction of AI systems to support customer relationship management.

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Verfasserangaben:Emmanuel Monod, Raphael Lissillour, Antonia KösterGND, Qi Jiayin
DOI:https://doi.org/10.1080/12460125.2022.2066051
ISSN:1246-0125
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Journal of decision systems
Untertitel (Englisch):power shifts after AI system implementation in customer relationship management
Verlag:Taylor & Francis
Verlagsort:Abingdon
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:26.04.2022
Erscheinungsjahr:2022
Datum der Freischaltung:21.03.2024
Freies Schlagwort / Tag:artificial intelligence; cultural capital; customer relationship management; economic capital; field of power; habitus; social capital; symbolic capital; theory of practice
Band:32
Ausgabe:3
Seitenanzahl:24
Erste Seite:542
Letzte Seite:565
Organisationseinheiten:Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät / Wirtschaftswissenschaften / Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
DDC-Klassifikation:0 Informatik, Informationswissenschaft, allgemeine Werke / 07 Publizistische Medien, Journalismus, Verlagswesen / 070 Publizistische Medien, Journalismus, Verlagswesen
6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 65 Management, Öffentlichkeitsarbeit / 650 Management und unterstützende Tätigkeiten
Peer Review:Referiert
Publikationsweg:Open Access / Hybrid Open-Access
Lizenz (Deutsch):License LogoCC-BY-NC-ND - Namensnennung, nicht kommerziell, keine Bearbeitungen 4.0 International
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