Analysis of longitudinal data of height z-scores in kindergarten children

• Changes in body height throughout extended historic periods are very complex and dynamic processes. Thispilot study aimed to investigate the pattern of longitudinal height z-scores changes in children before and after entering kindergarten. In summer 2016, we measured height and weight of 32 children from 4 groups of two kindergartens aged 3–6 years. All ages were centered according to the age of entry into the kindergarten. For each child we determined mean z-scores for height before and after entering the kindergarten, and assessed the variances for each kindergarten group. Twenty-two children targeted in height z-scores towards average height of their respective kindergarten group, 10 children did not. Due to the small numbers, the convergence in height variance however, remained insignificant (chi-squared independence test, p = 0.127). Additional studies with larger sample sizes are needed to confirm this pilot study.

Verfasserangaben:Anna-Franziska Czernitzki, Christina PospisilORCiD, Martin MusalekORCiD, Rebekka MummORCiDGND, Christiane SchefflerORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1127/anthranz/2017/0708
Pubmed ID:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28485754
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Journal of biological and clinical anthropology : Anthropologischer Anzeiger ; Mitteilungsorgan der Gesellschaft für Anthropologie