• Treffer 4 von 25
Zurück zur Trefferliste

Optimal rates for regularization of statistical inverse learning problems

  • We consider a statistical inverse learning (also called inverse regression) problem, where we observe the image of a function f through a linear operator A at i.i.d. random design points X-i , superposed with an additive noise. The distribution of the design points is unknown and can be very general. We analyze simultaneously the direct (estimation of Af) and the inverse (estimation of f) learning problems. In this general framework, we obtain strong and weak minimax optimal rates of convergence (as the number of observations n grows large) for a large class of spectral regularization methods over regularity classes defined through appropriate source conditions. This improves on or completes previous results obtained in related settings. The optimality of the obtained rates is shown not only in the exponent in n but also in the explicit dependency of the constant factor in the variance of the noise and the radius of the source condition set.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Gilles BlanchardGND, Nicole MückeORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1007/s10208-017-9359-7
ISSN:1615-3375
ISSN:1615-3383
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Foundations of Computational Mathematics
Verlag:Springer
Verlagsort:New York
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:20.06.2018
Erscheinungsjahr:2018
Datum der Freischaltung:27.10.2021
Freies Schlagwort / Tag:Inverse problem; Minimax convergence rates; Reproducing kernel Hilbert space; Spectral regularization; Statistical learning
Band:18
Ausgabe:4
Seitenanzahl:43
Erste Seite:971
Letzte Seite:1013
Fördernde Institution:DFG via Research Unit [1735]
Organisationseinheiten:Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät / Institut für Mathematik
DDC-Klassifikation:5 Naturwissenschaften und Mathematik / 51 Mathematik / 510 Mathematik
Peer Review:Referiert
Publikationsweg:Open Access / Green Open-Access
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.