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Value configurations in sharing economy business models

  • The sharing economy gains momentum and develops a major economic impact on traditional markets and firms. However, only rudimentary theoretical and empirical insights exist on how sharing networks, i.e., focal firms, shared goods providers and customers, create and capture value in their sharing-based business models. We conduct a qualitative study to find key differences in sharing-based business models that are decisive for their value configurations. Our results show that (1) customization versus standardization of shared goods and (2) the centralization versus particularization of property rights over the shared goods are two important dimensions to distinguish value configurations. A second, quantitative study confirms the visibility and relevance of these dimensions to customers. We discuss strategic options for focal firms to design value configurations regarding the two dimensions to optimize value creation and value capture in sharing networks. Firms can use this two-dimensional search grid to explore untapped opportunitiesThe sharing economy gains momentum and develops a major economic impact on traditional markets and firms. However, only rudimentary theoretical and empirical insights exist on how sharing networks, i.e., focal firms, shared goods providers and customers, create and capture value in their sharing-based business models. We conduct a qualitative study to find key differences in sharing-based business models that are decisive for their value configurations. Our results show that (1) customization versus standardization of shared goods and (2) the centralization versus particularization of property rights over the shared goods are two important dimensions to distinguish value configurations. A second, quantitative study confirms the visibility and relevance of these dimensions to customers. We discuss strategic options for focal firms to design value configurations regarding the two dimensions to optimize value creation and value capture in sharing networks. Firms can use this two-dimensional search grid to explore untapped opportunities in the sharing economy.zeige mehrzeige weniger

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Verfasserangaben:Andreas ReuschlORCiDGND, Victor TiberiusORCiDGND, Matthias FilserORCiDGND, Yixin QiuORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1007/s11846-020-00433-w
ISSN:1863-6683
ISSN:1863-6691
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Review of managerial science
Verlag:Springer
Verlagsort:Berlin
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:20.01.2021
Erscheinungsjahr:2021
Datum der Freischaltung:26.09.2023
Freies Schlagwort / Tag:business model; customization; property rights; sharing economy; standardization; value capture; value configuration; value creation
Band:16
Ausgabe:1
Seitenanzahl:24
Erste Seite:89
Letzte Seite:112
Organisationseinheiten:Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät / Wirtschaftswissenschaften / Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre
DDC-Klassifikation:3 Sozialwissenschaften / 33 Wirtschaft / 330 Wirtschaft
6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 65 Management, Öffentlichkeitsarbeit / 650 Management und unterstützende Tätigkeiten
Peer Review:Referiert
Publikationsweg:Open Access / Hybrid Open-Access
Lizenz (Deutsch):License LogoCC-BY - Namensnennung 4.0 International
Externe Anmerkung:Zweitveröffentlichung in der Schriftenreihe Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe ; 178
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