• Treffer 37 von 414
Zurück zur Trefferliste

Toward Studying Music Cognition with Information Retrieval Techniques

  • As an emerging sub-field of music information retrieval (MIR), music imagery information retrieval (MIIR) aims to retrieve information from brain activity recorded during music cognition–such as listening to or imagining music pieces. This is a highly inter-disciplinary endeavor that requires expertise in MIR as well as cognitive neuroscience and psychology. The OpenMIIR initiative strives to foster collaborations between these fields to advance the state of the art in MIIR. As a first step, electroencephalography (EEG) recordings of music perception and imagination have been made publicly available, enabling MIR researchers to easily test and adapt their existing approaches for music analysis like fingerprinting, beat tracking or tempo estimation on this new kind of data. This paper reports on first results of MIIR experiments using these OpenMIIR datasets and points out how these findings could drive new research in cognitive neuroscience.

Volltext Dateien herunterladen

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Sebastian StoberORCiDGND
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus4-402762
Untertitel (Deutsch):Lessons Learned from the OpenMIIR Initiative
Schriftenreihe (Bandnummer):Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe (347)
Publikationstyp:Postprint
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:02.11.2017
Erscheinungsjahr:2017
Veröffentlichende Institution:Universität Potsdam
Datum der Freischaltung:02.11.2017
Freies Schlagwort / Tag:deep learning; music cognition; music information retrieval; music perception; representation learning
Seitenanzahl:17
Quelle:Frontiers in psychology 8 (2017). - DOI: 10.3389/fpsyg.2017.01255
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften
DDC-Klassifikation:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
Peer Review:Referiert
Publikationsweg:Open Access
Lizenz (Deutsch):License LogoCC-BY - Namensnennung 4.0 International
Externe Anmerkung:Bibliographieeintrag der Originalveröffentlichung/Quelle
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.