Inflectional morphology in bilingual language processing
- This study addresses the question of how age of acquisition (AoA) affects grammatical processing, specifically with respect to inflectional morphology, in bilinguals. We examined experimental data of more than 100 participants from the Russian/German community in Berlin, all of whom acquired Russian from birth and German at different ages. Using the cross-modal lexical priming technique, we investigated stem allomorphs of German verbs that encode multiple morphosyntactic features. The results revealed a striking AoA modulation of observed priming patterns, indicating efficient access to morphosyntactic features for early AoAs and a gradual decline with increasing AoAs. In addition, we found a discontinuity in the function relating AoA to morphosyntactic feature access, suggesting a sensitive period for the development of morphosyntax.
Verfasserangaben: | Sina BoschORCiDGND, Joao Marques VerissimoORCiDGND, Harald ClahsenORCiDGND |
---|---|
DOI: | https://doi.org/10.1080/10489223.2019.1570204 |
ISSN: | 1048-9223 |
ISSN: | 1532-7817 |
Titel des übergeordneten Werks (Englisch): | Language acquisition : a journal of developmental linguistics |
Untertitel (Englisch): | An age-of-acquisition study |
Verlag: | Routledge, Taylor & Francis Group |
Verlagsort: | Abingdon |
Publikationstyp: | Wissenschaftlicher Artikel |
Sprache: | Englisch |
Datum der Erstveröffentlichung: | 08.04.2019 |
Erscheinungsjahr: | 2019 |
Datum der Freischaltung: | 11.01.2021 |
Band: | 26 |
Ausgabe: | 3 |
Seitenanzahl: | 22 |
Erste Seite: | 339 |
Letzte Seite: | 360 |
Fördernde Institution: | Alexander von Humboldt-StiftungAlexander von Humboldt Foundation; Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, German Research Foundation), Collaborative Research CentreGerman Research Foundation (DFG) [SFB 1287, A02, B04] |
Organisationseinheiten: | Zentrale und wissenschaftliche Einrichtungen / Potsdam Research Institute for Multilingualism (PRIM) |
DDC-Klassifikation: | 3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung |
Peer Review: | Referiert |
Publikationsweg: | Open Access / Bronze Open-Access |
Lizenz (Deutsch): | CC-BY-NC-ND - Namensnennung, nicht kommerziell, keine Bearbeitungen 4.0 International |
Externe Anmerkung: | Zweitveröffentlichung in der Schriftenreihe Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe ; 569 |