Priming creativity: Doing math reduces creativity and happiness whereas playing short online games enhance them
- Creative thinking is an indispensable cognitive skill that is becoming increasingly important. In the present research, we tested the impact of games on creativity and emotions in a between-subject online experiment with four conditions (N = 658). (1) participants played a simple puzzle game that allowed many solutions (priming divergent thinking); (2) participants played a short game that required one fitting solution (priming convergent thinking); (3) participants performed mental arithmetic; (4) passive control condition. Results show that divergent and convergent creativity were higher after playing games and lower after mental arithmetic. Positive emotions did not function as a mediator, even though they were also heightened after playing the games and lower after mental arithmetic. However, contrary to previous research, we found no direct effect of emotions, creative self-efficacy, and growth- vs. fixed on creative performance. We discuss practical implications for digital learning and application settings.
Verfasserangaben: | Jennifer HaaseORCiDGND, Paul H. P. HanelORCiD |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:kobv:517-opus4-585909 |
DOI: | https://doi.org/10.25932/publishup-58590 |
ISSN: | 1867-5808 |
Titel des übergeordneten Werks (Deutsch): | Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe |
Schriftenreihe (Bandnummer): | Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe (154) |
Sonstige beteiligte Person(en): | André Renz, Swathi Krishnaraja, Romy Hilbig |
Publikationstyp: | Postprint |
Sprache: | Englisch |
Datum der Erstveröffentlichung: | 28.03.2023 |
Veröffentlichende Institution: | Universität Potsdam |
Datum der Freischaltung: | 28.03.2023 |
Freies Schlagwort / Tag: | creativity; enhancement; games; happiness; math; priming |
Ausgabe: | 154 |
Seitenanzahl: | 14 |
Organisationseinheiten: | Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät / Wirtschaftswissenschaften |
DDC-Klassifikation: | 3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung |
Peer Review: | Referiert |
Publikationsweg: | Open Access / Green Open-Access |
Lizenz (Deutsch): | CC-BY - Namensnennung 4.0 International |
Externe Anmerkung: | Bibliographieeintrag der Originalveröffentlichung/Quelle |