• Treffer 1 von 4
Zurück zur Trefferliste

Nanoplasmonically-engineered random lasing in organic semiconductor thin films

  • We demonstrate plasmonically nano-engineered coherent random lasing and stimulated emission enhancement in a hybrid gainmedium of organic semiconductors doped with core-shell plasmonic nanoparticles. The gain medium is composed of a 300 +/- 2 nm thin waveguide of an organic semiconductor, doped with 53 nm gold nanoparticle cores, isolated within silica shells. Upon loading the nanoparticles, the threshold of amplified spontaneous emission is reduced from 1.75 mu J cm(-2) x 10(2) for an undoped gain medium, to 0.35 mu J cm(-2) x 10(2) for a highly concentrated gain medium, and lasing spikes narrower than 0.1 nm are obtained. Most importantly, selection of silica shells with thicknesses of 10, 17 and 21 nm enables engineering of the plasmon-exciton energy coupling and consequently tuning of the laser slope efficiency. With this approach, the slope efficiency is increased by two times by decreasing the silica shell from 21 nm down to 10 nm, due to the enhancement of the localized electric field.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Esmaeil HeydariORCiDGND, Isabel Pastoriza-Santos, Luis M. Liz-MarzanORCiDGND, Joachim Stumpe
DOI:https://doi.org/10.1039/c7nh00054e
ISSN:2055-6756
ISSN:2055-6764
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Nanoscale horizons
Verlag:Royal Society of Chemistry
Verlagsort:Cambridge
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:09.06.2017
Erscheinungsjahr:2017
Datum der Freischaltung:11.04.2022
Band:2
Seitenanzahl:6
Erste Seite:261
Letzte Seite:266
Fördernde Institution:European Commission, Marie Curie Initial Training Network (ITN) "Dendreamers' [FP7 215884]; European Union [262348]
Organisationseinheiten:Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät / Institut für Physik und Astronomie
DDC-Klassifikation:5 Naturwissenschaften und Mathematik / 53 Physik / 530 Physik
Peer Review:Referiert
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.