Critical consciousness socialization at school
- Schools are key contexts for the development of adolescents' critical consciousness. We explored how three dimensions of the classroom cultural diversity climate (critical consciousness, color-evasion, and multiculturalism) related to adolescents' critical reflection (i.e., perceived societal Islamophobia) and intended critical action (i.e., political activism). Our sample included adolescents experiencing high (second generation, Muslim, N = 237) versus low (non-immigrant descent, non-Muslim, N = 478) stigmatization in Germany. Multilevel analyses revealed that for both groups a critical consciousness climate, but not a color-evasive or a multicultural climate, was positively associated with perceived societal Islamophobia and intended critical action. Thus, to promote adolescents' critical consciousness, schools should go beyond emphasizing a common humanity and celebrating cultural diversity and include explicit discussions of social inequity.
Verfasserangaben: | Miriam SchwarzenthalORCiDGND, Linda P. JuangORCiDGND, Ursula MoffittORCiD, Maja K. SchachnerORCiD |
---|---|
DOI: | https://doi.org/10.1111/jora.12713 |
ISSN: | 1050-8392 |
ISSN: | 1532-7795 |
Pubmed ID: | https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35037338 |
Titel des übergeordneten Werks (Englisch): | Journal of research on adolescence : the official journal of the Society for Research on Adolescence |
Untertitel (Englisch): | classroom climate, perceived societal islamophobia, and critical action among adolescents |
Verlag: | Wiley |
Verlagsort: | Hoboken |
Publikationstyp: | Wissenschaftlicher Artikel |
Sprache: | Englisch |
Datum der Erstveröffentlichung: | 17.01.2022 |
Erscheinungsjahr: | 2022 |
Datum der Freischaltung: | 23.05.2024 |
Freies Schlagwort / Tag: | Islamophobia; adolescents; classroom cultural diversity climate; critical consciousness |
Band: | 32 |
Ausgabe: | 4 |
Seitenanzahl: | 18 |
Erste Seite: | 1452 |
Letzte Seite: | 1469 |
Fördernde Institution: | ProjektDEAL |
Organisationseinheiten: | Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department Erziehungswissenschaft |
DDC-Klassifikation: | 3 Sozialwissenschaften / 30 Sozialwissenschaften, Soziologie / 300 Sozialwissenschaften |
Peer Review: | Referiert |
Publikationsweg: | Open Access / Hybrid Open-Access |
Lizenz (Deutsch): | CC-BY-NC-ND - Namensnennung, nicht kommerziell, keine Bearbeitungen 4.0 International |