Multidimensional influences of anxiety and assessment type on task performance
- We examined state evaluation anxiety, trait evaluation anxiety, and neuroticism in relation to New Zealand first-year university students' (n = 234) task performance on either a test or essay assessment. For both assessment types, the underlying components of state evaluation anxiety (cognitive worry, emotionality, and distraction) reflect linear-as opposed to nonlinear-associations with task performance. Results of several regression models show differential effects of both state evaluation anxiety and neuroticism on task performance depending on the assessment type. The multi-dimensionality of anxiety and its relative contribution on task performance across authentic types of assessment are discussed.
Verfasserangaben: | Valerie A. SotardiORCiD, Jannis BoschORCiDGND, Erik BrogtORCiD |
---|---|
DOI: | https://doi.org/10.1007/s11218-019-09508-3 |
ISSN: | 1381-2890 |
ISSN: | 1573-1928 |
Titel des übergeordneten Werks (Englisch): | Social psychology of education : an international journal |
Verlag: | Springer |
Verlagsort: | Dordrecht |
Publikationstyp: | Wissenschaftlicher Artikel |
Sprache: | Englisch |
Datum der Erstveröffentlichung: | 21.02.2020 |
Erscheinungsjahr: | 2020 |
Datum der Freischaltung: | 19.04.2023 |
Freies Schlagwort / Tag: | achievement; anxiety; performance; personality; test; university; writing |
Band: | 23 |
Ausgabe: | 2 |
Seitenanzahl: | 24 |
Erste Seite: | 499 |
Letzte Seite: | 522 |
Organisationseinheiten: | Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department für Inklusionspädagogik |
DDC-Klassifikation: | 3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung |
Peer Review: | Referiert |
Lizenz (Deutsch): | Keine öffentliche Lizenz: Unter Urheberrechtsschutz |