• Treffer 7 von 7
Zurück zur Trefferliste

The impact of focus particles on the recognition and rejection of contrastive alternatives

  • The semantics of focus particles like only requires a set of alternatives (Rooth, 1992). In two experiments, we investigated the impact of such particles on the retrieval of alternatives that are mentioned in the prior context or unmentioned. The first experiment used a probe recognition task and showed that focus particles interfere with the recognition of mentioned alternatives and the rejection of unmentioned alternatives relative to a condition without a particle. A second lexical decision experiment demonstrated priming effects for mentioned and unmentioned alternatives (compared with an unrelated condition) while focus particles caused additional interference effects. Overall, our results indicate that focus particles trigger an active search for alternatives and lead to a competition between mentioned alternatives, unmentioned alternatives, and the focused element.

Volltext Dateien herunterladen

  • phr517.pdfeng
    (664KB)

    SHA-1: 38e0336cf9c10ffa4749851fde3abc85d1065ba1

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Nicole Gotzner, Isabell WartenburgerORCiDGND, Katharina SpalekORCiDGND
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus4-413420
DOI:https://doi.org/10.25932/publishup-41342
ISSN:1866-8364
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe
Schriftenreihe (Bandnummer):Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe (517)
Publikationstyp:Postprint
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:04.02.2019
Erscheinungsjahr:2016
Veröffentlichende Institution:Universität Potsdam
Datum der Freischaltung:04.02.2019
Freies Schlagwort / Tag:alternative-set semantics; competitive inhibition; focus particles; lexical decision task; probe recognition task
Ausgabe:517
Seitenanzahl:37
Quelle:Language and Cognition 8 (2016), pp. 59–95 DOI 10.1017/langcog.2015.25
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät
DDC-Klassifikation:4 Sprache / 40 Sprache / 400 Sprache
Peer Review:Referiert
Publikationsweg:Open Access
Fördermittelquelle:Cambridge University Press (CUP)
Lizenz (Deutsch):License LogoKeine öffentliche Lizenz: Unter Urheberrechtsschutz
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.