VP-nominalization and the Final-over-Final Condition

• The Final-over-Final Condition has emerged as a robust and explanatory generalization for a wide range of phenomena (Biberauer, Holmberg, and Roberts 2014, Sheehan et al. 2017). In this article, we argue that it also holds in another domain, nominalization. In languages that show overt nominalization of VPs, one word order is routinely unattested, namely, a head-initial VP with a suffixal nominalizer. This typological gap can be accounted for by the Final-over-Final Condition, if we allow it to hold within mixed extended projections. This view also makes correct predictions about agentive nominalizations and nominalized serial verb constructions.

Verfasserangaben:Johannes HeinORCiD, Andrew Murphy
DOI:https://doi.org/10.1162/ling_a_00407
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Linguistic inquiry
Verlag:MIT Press