Das Suchergebnis hat sich seit Ihrer Suchanfrage verändert. Eventuell werden Dokumente in anderer Reihenfolge angezeigt.
  • Treffer 24 von 57834
Zurück zur Trefferliste

Critical consciousness socialization at school

  • Schools are key contexts for the development of adolescents' critical consciousness. We explored how three dimensions of the classroom cultural diversity climate (critical consciousness, color-evasion, and multiculturalism) related to adolescents' critical reflection (i.e., perceived societal Islamophobia) and intended critical action (i.e., political activism). Our sample included adolescents experiencing high (second generation, Muslim, N = 237) versus low (non-immigrant descent, non-Muslim, N = 478) stigmatization in Germany. Multilevel analyses revealed that for both groups a critical consciousness climate, but not a color-evasive or a multicultural climate, was positively associated with perceived societal Islamophobia and intended critical action. Thus, to promote adolescents' critical consciousness, schools should go beyond emphasizing a common humanity and celebrating cultural diversity and include explicit discussions of social inequity.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Miriam SchwarzenthalORCiDGND, Linda P. JuangORCiDGND, Ursula MoffittORCiD, Maja K. SchachnerORCiD
DOI:https://doi.org/10.1111/jora.12713
ISSN:1050-8392
ISSN:1532-7795
Pubmed ID:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35037338
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Journal of research on adolescence : the official journal of the Society for Research on Adolescence
Untertitel (Englisch):classroom climate, perceived societal islamophobia, and critical action among adolescents
Verlag:Wiley
Verlagsort:Hoboken
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:17.01.2022
Erscheinungsjahr:2022
Datum der Freischaltung:23.05.2024
Freies Schlagwort / Tag:Islamophobia; adolescents; classroom cultural diversity climate; critical consciousness
Band:32
Ausgabe:4
Seitenanzahl:18
Erste Seite:1452
Letzte Seite:1469
Fördernde Institution:ProjektDEAL
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department Erziehungswissenschaft
DDC-Klassifikation:3 Sozialwissenschaften / 30 Sozialwissenschaften, Soziologie / 300 Sozialwissenschaften
Peer Review:Referiert
Publikationsweg:Open Access / Hybrid Open-Access
Lizenz (Deutsch):License LogoCC-BY-NC-ND - Namensnennung, nicht kommerziell, keine Bearbeitungen 4.0 International
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.