How Being an Optimist Makes a Difference: The Protective Role of Optimism in Adolescents' Adjustment to Parental Separation
- This longitudinal study of N = 1,566 adolescents investigated the protective role of optimism in adjustment to parental separation, focusing on two salient challenges faced by adolescents, namely academic achievement and self-esteem. Based on latent change models, the results indicated associations between parental separation and short-term declines in academic achievement as well as short-term and longer term declines in self-esteem. Although optimism in general showed positive associations with academic achievement and self-esteem, its role as a protective factor proved to be particularly important for academic achievement in adjustment following parental separation.
Verfasserangaben: | Julia TetznerORCiDGND, Michael Becker |
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DOI: | https://doi.org/10.1177/1948550614559605 |
ISSN: | 1948-5506 |
ISSN: | 1948-5514 |
Titel des übergeordneten Werks (Englisch): | Social psychological and personality science |
Verlag: | Sage Publ. |
Verlagsort: | Thousand Oaks |
Publikationstyp: | Wissenschaftlicher Artikel |
Sprache: | Englisch |
Jahr der Erstveröffentlichung: | 2015 |
Erscheinungsjahr: | 2015 |
Datum der Freischaltung: | 27.03.2017 |
Freies Schlagwort / Tag: | academic achievement; longitudinal study; optimism; parental separation; self-esteem |
Band: | 6 |
Ausgabe: | 3 |
Seitenanzahl: | 9 |
Erste Seite: | 325 |
Letzte Seite: | 333 |
Organisationseinheiten: | Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department Erziehungswissenschaft |
Peer Review: | Referiert |
Name der Einrichtung zum Zeitpunkt der Publikation: | Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Erziehungswissenschaft |
Externe Anmerkung: | Zweitveröffentlichung in der Schriftenreihe Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe ; 396 |