• Treffer 2 von 2
Zurück zur Trefferliste

Speedy Metonymy, Tricky Metaphor, Irrelevant Compositionality: How Nonliteralness Affects Idioms in Reading and Rating

  • It is widely acknowledged that fixed expressions such as idioms have a processing advantage over non-idiomatic language. While many idioms are metaphoric, metonymic, or even literal, the effect of varying nonliteralness in their processing has not been much researched yet. Theoretical and empirical findings suggest that metonymies are easier to process than metaphors but it is unclear whether this applies to idioms. Two self-paced reading experiments test whether metonymic, metaphoric, or literal idioms have a greater processing advantage over non-idiomatic control sentences, and whether this is caused by varying nonliteralness. Both studies find that metonymic and literal idioms are read significantly faster than controls, while the advantage for metaphoric idioms is only tenuous. Only experiment 2 finds literal idioms to be read fastest of all. As compositionality of the idioms cannot account for these findings, some effect of nonliteralness is suggested, together with idiomaticity and the sentential context.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Diana MichlORCiD
DOI:https://doi.org/10.1007/s10936-019-09658-7
ISSN:0090-6905
ISSN:1573-6555
Pubmed ID:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31346898
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Journal of psycholinguistic research
Verlag:Springer
Verlagsort:New York
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Jahr der Erstveröffentlichung:2019
Erscheinungsjahr:2019
Datum der Freischaltung:29.09.2020
Freies Schlagwort / Tag:Idiom processing; Metaphor; Metonymy; Nonliteralness; Self-paced reading
Band:48
Ausgabe:6
Seitenanzahl:26
Erste Seite:1285
Letzte Seite:1310
Fördernde Institution:Friedrich-Naumann-Stiftung fur die Freiheit
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Linguistik
DDC-Klassifikation:4 Sprache / 41 Linguistik / 410 Linguistik
Peer Review:Referiert
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.