• Treffer 1 von 5
Zurück zur Trefferliste

Children's online use of word order and morphosyntactic markers in Tagalog thematic role assignment

  • We investigated whether Tagalog-speaking children incrementally interpret the first noun as the agent, even if verbal and nominal markers for assigning thematic roles are given early in Tagalog sentences. We asked five- and seven-year-old children and adult controls to select which of two pictures of reversible actions matched the sentence they heard, while their looks to the pictures were tracked. Accuracy and eye-tracking data showed that agent-initial sentences were easier to comprehend than patient-initial sentences, but the effect of word order was modulated by voice. Moreover, our eye-tracking data provided evidence that, by the first noun phrase, seven-year-old children looked more to the target in the agent-initial compared to the patient-initial conditions, but this word order advantage was no longer observed by the second noun phrase. The findings support language processing and acquisition models which emphasize the role of frequency in developing heuristic strategies (e.g., Chang, Dell, & Bock, 2006).

Volltext Dateien herunterladen

  • phr673.pdfeng
    (510KB)

    SHA-512:b3e24da7f548479a8df8efef4b8e929fccb496213e677d665511aafa44ff983a228b04a6ee1f7edba73fe464643900f637a017901fd775a50d5a96f60d3bdda5

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Rowena GarciaORCiDGND, Jens Roeser, Barbara HöhleORCiDGND
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus4-469678
DOI:https://doi.org/10.25932/publishup-46967
ISSN:1866-8364
Titel des übergeordneten Werks (Deutsch):Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe
Untertitel (Englisch):an eye-tracking study
Schriftenreihe (Bandnummer):Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe (673)
Publikationstyp:Postprint
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:10.12.2020
Erscheinungsjahr:2019
Veröffentlichende Institution:Universität Potsdam
Datum der Freischaltung:10.12.2020
Freies Schlagwort / Tag:Tagalog acquisition; morphosyntax; sentence comprehension; thematic role assignment; word order
Ausgabe:673
Seitenanzahl:25
Erste Seite:533
Letzte Seite:555
Quelle:Journal of Child Language 47 (2020) 533–555 DOI: 10.1017/S0305000919000618
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Linguistik
DDC-Klassifikation:4 Sprache / 40 Sprache / 400 Sprache
Peer Review:Referiert
Fördermittelquelle:Cambridge University Press (CUP)
Publikationsweg:Open Access / Green Open-Access
Lizenz (Deutsch):License LogoCC-BY - Namensnennung 4.0 International
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.