• Treffer 5 von 23
Zurück zur Trefferliste

competence: Analyzing effects on reading comprehension, reading strategy performance, and motivation for reading

  • In this study, reciprocal teaching (RT) was combined with specific self-regulation procedures to promote the reading comprehension of fifth grade students. Twenty four classes with N = 534 students were assigned to RT plus strategy implementation procedures (RT +SIP), RT plus outcome regulation procedures (RT + ORP), RT plus strategy implementation and outcome regulation procedures (RT+ SRL), or RT without explicit instruction in self-regulation. At maintenance students assigned to the three self-regulation conditions outperformed RT students according to a standardized measure of reading comprehension. RT+ SIP and RT + SRL students outperformed RI as well as RI + ORP students using a measure of reading strategy performance. However, reading comprehension was only mediated by strategy performance under the RT + SRL condition. Among students assigned to the RI + ORP condition, an improvement in reading motivation between pretest and posttest and between posttest and maintenance was observed. (C) 2014 Elsevier Ltd. All rights reserved.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Nadine SpörerORCiDGND, Nina Schuenemann
DOI:https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2014.05.002
ISSN:0959-4752
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Learning and instruction : the journal of the European Association for Research on Learning and Instruction
Verlag:Elsevier
Verlagsort:Oxford
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Jahr der Erstveröffentlichung:2014
Erscheinungsjahr:2014
Datum der Freischaltung:27.03.2017
Freies Schlagwort / Tag:Educational intervention research; Reading comprehension; Reading strategies; Self-regulated learning
Band:33
Seitenanzahl:11
Erste Seite:147
Letzte Seite:157
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department Grundschulpädagogik
Peer Review:Referiert
Name der Einrichtung zum Zeitpunkt der Publikation:Humanwissenschaftliche Fakultät / Institut für Grundschulpädagogik
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.