Das Suchergebnis hat sich seit Ihrer Suchanfrage verändert. Eventuell werden Dokumente in anderer Reihenfolge angezeigt.
  • Treffer 40 von 587
Zurück zur Trefferliste

A path to the bilingual advantage

  • Matching participants (as suggested by Hope, 2015) may be one promising option for research on a potential bilingual advantage in executive functions (EF). In this study we first compared performances in three EF-tasks of a naturally heterogeneous sample of monolingual (n = 69, age = 9.0 y) and multilingual children (n = 57, age = 9.3 y). Secondly, we meticulously matched participants pairwise to obtain two highly homogeneous groups to rerun our analysis and investigate a potential bilingual advantage. The initally disadvantaged multilinguals (regarding socioeconomic status and German lexicon size) performed worse in updating and response inhibition, but similarly in interference inhibition. This indicates that superior EF compensate for the detrimental effects of the background variables. After matching children pairwise on age, gender, intelligence, socioeconomic status and German lexicon size, performances became similar except for interference inhibition. Here, an advantage for multilinguals in the form of globally reducedMatching participants (as suggested by Hope, 2015) may be one promising option for research on a potential bilingual advantage in executive functions (EF). In this study we first compared performances in three EF-tasks of a naturally heterogeneous sample of monolingual (n = 69, age = 9.0 y) and multilingual children (n = 57, age = 9.3 y). Secondly, we meticulously matched participants pairwise to obtain two highly homogeneous groups to rerun our analysis and investigate a potential bilingual advantage. The initally disadvantaged multilinguals (regarding socioeconomic status and German lexicon size) performed worse in updating and response inhibition, but similarly in interference inhibition. This indicates that superior EF compensate for the detrimental effects of the background variables. After matching children pairwise on age, gender, intelligence, socioeconomic status and German lexicon size, performances became similar except for interference inhibition. Here, an advantage for multilinguals in the form of globally reduced reaction times emerged, indicating a bilingual executive processing advantage.zeige mehrzeige weniger

Volltext Dateien herunterladen

  • phr688.pdfeng
    (318KB)

    SHA-512: 1e44c6d21926b22375cf3cd897488e22878a8c593f1262e54d97bfef094210ff8018d697f0ad477bc756140decc5fcb7bf68e8f055410345eeac087af1c8f03a

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Sophia CzapkaORCiD, Christiane Wotschack, Annegret KlassertORCiDGND, Julia FestmanORCiDGND
URN:urn:nbn:de:kobv:517-opus4-469736
DOI:https://doi.org/10.25932/publishup-46973
ISSN:1866-8364
Titel des übergeordneten Werks (Deutsch):Postprints der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe
Untertitel (Englisch):pairwise matching of individuals
Schriftenreihe (Bandnummer):Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Humanwissenschaftliche Reihe (688)
Publikationstyp:Postprint
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:08.01.2021
Erscheinungsjahr:2019
Veröffentlichende Institution:Universität Potsdam
Datum der Freischaltung:08.01.2021
Freies Schlagwort / Tag:background variables; bilingualism; executive functions; interference inhibition; lexicon size; pairwise matching; primary school children
Ausgabe:688
Seitenanzahl:13
Quelle:Bilingualism: Language and Cognition 23(2020) 2 , 344 - 354; DOI: 10.1017/S1366728919000166
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Linguistik
DDC-Klassifikation:4 Sprache / 40 Sprache / 400 Sprache
Peer Review:Referiert
Fördermittelquelle:Cambridge University Press (CUP)
Publikationsweg:Open Access / Green Open-Access
Lizenz (Deutsch):License LogoCC-BY - Namensnennung 4.0 International
Externe Anmerkung:Bibliographieeintrag der Originalveröffentlichung/Quelle
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.