Naturwissenschaftsunterricht und Informatik
- Informatische Bildung spielt eine immer zentralere Rolle in der Bildung einer Gesellschaft des 21. Jahrhunderts. Für den Chemieunterricht ergeben sich daraus zwei Aspekte: Einerseits können Konzepte der informatischen Bildung dabei helfen, chemie- und naturwissenschaftsspezifische Denk- und Arbeitsweisen zu fördern. Andererseits kann der Chemieunterricht einen Beitrag für die informatische Bildung leisten. Dieser Artikel geht auf beide Aspekte ein und versucht die gegenseitigen Vorteile der informatischen Bildung und der naturwissenschaftlichen Bildung im Chemieunterricht darzustellen.
- Computer literacy plays an increasingly important role in the education of 21st-century society. For chemistry' education. this results in two aspects: On the one hand. informatics education concepts can help to promote chemistry- and science-specific ways of thinking and working. On the other hand, chemistry education can contribute to information education. This paper addresses both aspects and tries to point out the Mutual benefits of informatics education and science education with regards to chemistry lessons.
Author details: | Amitabh BanerjiORCiDGND, Christoph ThyssenORCiDGND, Barbara PampelORCiD, Johannes HuwerORCiDGND |
---|---|
DOI: | https://doi.org/10.1002/ckon.202100008 |
ISSN: | 0944-5846 |
ISSN: | 1521-3730 |
Title of parent work (German): | Chemie konkret : CHEMKON ; Forum für Unterricht und Didaktik |
Subtitle (German): | bringt zusammen, was zusammen gehört?! |
Subtitle (English): | bringing together, what belongs together?! |
translated title (English): | Science education and computer literacy |
Publisher: | Wiley-VCH |
Place of publishing: | Weinheim |
Publication type: | Article |
Language: | German |
Date of first publication: | 2021/05/28 |
Publication year: | 2021 |
Release date: | 2024/06/07 |
Tag: | informatische Bildung; naturwissenschaftliche Bildung computer literacy; scientific literacy |
Volume: | 28 |
Issue: | 6 |
Number of pages: | 3 |
First page: | 263 |
Last Page: | 265 |
Organizational units: | Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät / Institut für Chemie |
DDC classification: | 3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung |
5 Naturwissenschaften und Mathematik / 54 Chemie / 540 Chemie und zugeordnete Wissenschaften | |
Peer review: | Referiert |