Distributed fiber optical sensing of Oxygen with optical time domain reflectometry

• In many biological and environmental applications spatially resolved sensing of molecular oxygen is desirable. A powerful tool for distributed measurements is optical time domain reflectometry (OTDR) which is often used in the field of telecommunications. We combine this technique with a novel optical oxygen sensor dye, triangular-[4] phenylene (TP), immobilized in a polymer matrix. The TP luminescence decay time is 86 ns. The short decay time of the sensor dye is suitable to achieve a spatial resolution of some meters. In this paper we present the development and characterization of a reflectometer in the UV range of the electromagnetic spectrum as well as optical oxygen sensing with different fiber arrangements.

Verfasserangaben:Susanne Eich, Elmar Schmälzlin, Hans-Gerd LöhmannsröbenORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.3390/s130607170
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Sensors
Verlag:MDPI