Das Suchergebnis hat sich seit Ihrer Suchanfrage verändert. Eventuell werden Dokumente in anderer Reihenfolge angezeigt.
  • Treffer 15 von 61
Zurück zur Trefferliste

Does it pay to be one of the oldest in class?

  • Several studies have revealed that older students in a year group reach higher achievement scores than younger students in that group. But less is known about how students' relative age in class relates to their self-perception of academic achievement, their social acceptance in class and to how teachers judge their abilities. Therefore, we examined relative age effects within class on students' academic self-concept, peer relations, grades, and teachers' secondary school recommendation. Analyses were based on a sample of N = 18,956 German fourth graders, who had never been retained or accelerated. We applied multilevel regression to control for covariates at the individual and classroom level. There were no substantial relative age effects within class across any of the outcomes, except for a small advantage for the youngest in their reading self-concept. Our findings therefore contradict the common assumption that younger students in class are disadvantaged compared to their older classmates.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Julia KretschmannORCiDGND, Andrea WestphalORCiDGND, Miriam VockORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101463
ISSN:0959-4752
ISSN:1873-3263
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Learning and instruction : the journal of the European Association for Research on Learning and Instruction
Untertitel (Englisch):Relative age effects on academic self-concept, peer relations, and teacher judgments in German primary schools
Verlag:Elsevier
Verlagsort:Amsterdam
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:01.08.2021
Erscheinungsjahr:2021
Datum der Freischaltung:10.11.2022
Freies Schlagwort / Tag:Academic self-concept; Month of birth; Peer; Relative age effects; Teacher judgments; relations
Band:74
Aufsatznummer:101463
Seitenanzahl:12
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department Erziehungswissenschaft
DDC-Klassifikation:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Peer Review:Referiert
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.