Gender differences in the response to decision power and responsibility
- This paper studies the effects of two different frames on decisions in a dictator game. Before making their allocation decision, dictators read a short text. Depending on the treatment, the text either emphasizes their decision power and freedom of choice or it stresses their responsibility for the receiver’s payoff. Including a control treatment without such a text, three treatments are conducted with a total of 207 dictators. Our results show a different reaction to these texts depending on the dictator’s gender. We find that only men react positively to a text that stresses their responsibility for the receiver, while only women seem to react positively to a text that emphasizes their decision power and freedom of choice.
Verfasserangaben: | Lisa Verena BruttelORCiDGND, Florian StolleyORCiD |
---|---|
URN: | urn:nbn:de:kobv:517-opus4-473068 |
DOI: | https://doi.org/10.25932/publishup-47306 |
ISSN: | 1867-5808 |
Titel des übergeordneten Werks (Deutsch): | Postprints der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe |
Untertitel (Englisch): | Framing effects in a dictator game |
Schriftenreihe (Bandnummer): | Zweitveröffentlichungen der Universität Potsdam : Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Reihe (135) |
Publikationstyp: | Postprint |
Sprache: | Englisch |
Datum der Erstveröffentlichung: | 22.12.2020 |
Erscheinungsjahr: | 2018 |
Veröffentlichende Institution: | Universität Potsdam |
Datum der Freischaltung: | 22.12.2020 |
Freies Schlagwort / Tag: | dictator game; experiment; framing; gender |
Ausgabe: | 135 |
Seitenanzahl: | 18 |
Quelle: | Games 9(2018) 2, 28; DOI: 10.3390/g9020028 |
Organisationseinheiten: | Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät / Wirtschaftswissenschaften / Fachgruppe Volkswirtschaftslehre |
DDC-Klassifikation: | 5 Naturwissenschaften und Mathematik / 51 Mathematik / 510 Mathematik |
Peer Review: | Referiert |
Publikationsweg: | Open Access / Green Open-Access |
Lizenz (Deutsch): | CC-BY - Namensnennung 4.0 International |