Das Suchergebnis hat sich seit Ihrer Suchanfrage verändert. Eventuell werden Dokumente in anderer Reihenfolge angezeigt.
  • Treffer 11 von 46
Zurück zur Trefferliste

Heuristics and biases in mental arithmetic

  • Mental arithmetic is characterised by a tendency to overestimate addition and to underestimate subtraction results: the operational momentum (OM) effect. Here, motivated by contentious explanations of this effect, we developed and tested an arithmetic heuristics and biases model that predicts reverse OM due to cognitive anchoring effects. Participants produced bi-directional lines with lengths corresponding to the results of arithmetic problems. In two experiments, we found regular OM with zero problems (e.g., 3+0, 3-0) but reverse OM with non-zero problems (e.g., 2+1, 4-1). In a third experiment, we tested the prediction of our model. Our results suggest the presence of at least three competing biases in mental arithmetic: a more-or-less heuristic, a sign-space association and an anchoring bias. We conclude that mental arithmetic exhibits shortcuts for decision-making similar to traditional domains of reasoning and problem-solving.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Samuel ShakiORCiD, Michal Pinhas, Martin H. FischerORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1080/13546783.2017.1348987
ISSN:1354-6783
ISSN:1464-0708
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Thinking & Reasoning
Untertitel (Englisch):revisiting and reversing operational momentum
Verlag:Routledge, Taylor & Francis Group
Verlagsort:Abingdon
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:11.07.2017
Erscheinungsjahr:2017
Datum der Freischaltung:14.03.2022
Freies Schlagwort / Tag:Heuristics; mental arithmetic; mental number line; operational momentum; problem-solving
Band:24
Ausgabe:2
Seitenanzahl:19
Erste Seite:138
Letzte Seite:156
Organisationseinheiten:Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät / Institut für Mathematik
DDC-Klassifikation:5 Naturwissenschaften und Mathematik / 51 Mathematik / 510 Mathematik
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.