• Treffer 2 von 2
Zurück zur Trefferliste

The contagious effect of deviant behavior in adolescence

  • This article investigated how the development of deviant behavior in adolescence is influenced by the variability of deviant behavior in the peer group. Based on the social information-processing (SIP) model, we predicted that peer groups with a low variability of deviant behavior (providing normative information that is easy to process) should have a main effect on the development of adolescents’ deviant behavior over time, whereas peer groups in which deviant behavior is more variable (i.e., more difficult to process) should primarily impact the deviant behavior of initially nondeviant classroom members. These hypotheses were largely supported in a multilevel analysis using self-reports of deviant behavior in a sample of 16,891 adolescents in 1,308 classes assessed at two data waves about 1-year apart. The results demonstrate the advantages of studying cross-level interactions to clarify the impact of the peer environment on the development of deviant behavior in adolescence.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Robert BuschingORCiDGND, Barbara KrahéORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1177/1948550617725151
ISSN:1948-5506
ISSN:1948-5514
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Social psychological and personality science
Untertitel (Englisch):a longitudinal multilevel study
Verlag:Sage Publ.
Verlagsort:Thousand Oaks
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:13.11.2017
Erscheinungsjahr:2017
Datum der Freischaltung:06.10.2021
Freies Schlagwort / Tag:adolescence; deviant behavior; gender; multilevel analyses; peer influences
Band:9
Ausgabe:7
Seitenanzahl:10
Erste Seite:815
Letzte Seite:824
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Kognitionswissenschaften / Department Psychologie
DDC-Klassifikation:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
Peer Review:Referiert
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.