Pandemic depression

• We investigate the effect of the COVID-19 pandemic on self-employed people’s mental health. Using representative longitudinal survey data from Germany, we reveal differential effects by gender: whereas self-employed women experienced a substantial deterioration in their mental health, self-employed men displayed no significant changes up to early 2021. Financial losses are important in explaining these differences. In addition, we find larger mental health responses among self-employed women who were directly affected by government-imposed restrictions and bore an increased childcare burden due to school and daycare closures. We also find that self-employed individuals who are more resilient coped better with the crisis.

Verfasserangaben:Marco CaliendoORCiDGND, Daniel GraeberORCiDGND, Alexander KritikosORCiDGND, Johannes SeebauerORCiD
DOI:https://doi.org/10.1177/10422587221102106
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):Entrepreneurship theory and practice
Untertitel (Englisch):COVID-19 and the mental health of the self-employed