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Welcher Zweck heiligt die Mittel?

Which Ends Justify the Means?

  • Im Vergleich zu Umfragen an Wahrscheinlichkeitsstichproben bieten Umfragen an Access-Panels, die auf Nicht-Wahrscheinlichkeitsstichproben basieren, unbestreitbare wirtschaftliche Vorteile. Diese Vorteile gehen jedoch mit unvermeidbaren Qualitätseinbußen einher, die auch dann bestehen bleiben, wenn Erstere sehr niedrige Responseraten haben. Daher müssen die wirtschaftlichen Vorteile und die methodischen Einschränkungen gegeneinander abgewogen werden. Es wird argumentiert, dass diese Abwägung anhand normativer Festlegungen erfolgen muss. Unter Anwendung der hier vorgeschlagenen Maßstäbe kommt der Beitrag zu dem Schluss, dass die Qualitätsansprüche an über Massenmedien verbreitete Meinungsumfragen höher sein sollten als für rein (sozial)wissenschaftliche Zwecke.
  • Compared with surveying respondents of a probability sample, surveying members of a self-selective custom online panel offers indisputable economic advantages. However, these advantages come with an unavoidable drop in quality. This disadvantage holds true even in comparison to probability sampling surveys with very low response rates. Therefore, it is necessary to balance the economic advantages against the methodological limitations. We argue that this consideration needs to be done according to normative determinations. Using the criteria proposed in this article, we conclude that public opinion research distributed through mass media should have higher quality standards than research with solely scientific purposes.

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Metadaten
Author details:Ulrich KohlerORCiDGND, Julia Charlotte PostORCiD
DOI:https://doi.org/10.1515/zfsoz-2023-2001
ISSN:2366-0325
ISSN:0340-1804
Title of parent work (German):Zeitschrift für Soziologie
Subtitle (German):Bemerkungen zur Repräsentativitätsdebatte in der Umfrageforschung
Subtitle (English):Comments on the Usability of Non-Probability Samples for Opinion Polls
Publisher:de Gruyter
Place of publishing:Oldenburg
Publication type:Article
Language:German
Date of first publication:2023/02/18
Publication year:2023
Release date:2023/04/27
Tag:Meinungsumfragen; Nicht-Wahrscheinlichkeitsstichproben; Online-Access-Panel; Repräsentativität; Responseraten; Selbstselektion; Umfragen; Unit-Nonresponse; Wahrscheinlichkeitsstichproben
Custom Online Panel; Non-probability Sampling; Polls; Probability Sampling; Public Opinion Research; Representativeness; Response Rates; Self-selection; Survey Inference; Surveys; Unit Nonresponse
Volume:52
Issue:1
Number of pages:22
First page:67
Last Page:88
Organizational units:Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät / Sozialwissenschaften / Fachgruppe Soziologie
DDC classification:3 Sozialwissenschaften / 30 Sozialwissenschaften, Soziologie / 301 Soziologie, Anthropologie
Peer review:Referiert
Publishing method:Open Access / Hybrid Open-Access
License (German):License LogoCC-BY - Namensnennung 4.0 International
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