Potenziale plattformbasierter Geschäftsmodelle im Kunststoffspritzguss
Potential of platform-based business models in the plastics industry
- Die Potenziale plattformbasierter Geschäftsmodelle im Kontext von Industrie 4.0 sind bisher nicht vollständig erschlossen. Ansatzpunkte für Plattformen und ökosystembasierte Wertschöpfung variieren zwischen Industrien. Die Kunststoffindustrie ist dahingehend bisher weitestgehend unberücksichtigt. Aufgrund der Industriestruktur, insb. der einheitlichen Wertschöpfungsstrukturen eignet sich die Kunststoffindustrie für den Einsatz digitaler Plattformen. Neben Ansätzen für Plattformen in der Spritzgussindustrie bietet der Beitrag ein Vorgehensmodell für die Erweiterung etablierte Geschäftsmodelle. Somit kann der Einstieg in plattformbasierte Geschäftsmodelle für KMUs erleichtert werden.
- The potential of platform-based business models in the context of Industry 4.0 has not yet been fully realized. Approaches for platforms and ecosystem-based value creation vary between industries. The plastics industry has so far been widely ignored in this respect. Due to its industrial structure, in particular the uniform value creation structures, the plastics industry is suitable for digital platforms. In addition to approaches for platforms in the injection molding industry, the article offers a procedure model for the expansion of established business models. This can facilitate the entry into the field of platform-based business models for SMEs.
Author details: | Benedict BenderORCiDGND, Stefanie LewandowskiORCiD |
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DOI: | https://doi.org/10.30844/IM_22-6_14-18 |
ISSN: | 2364-9208 |
ISSN: | 2364-9216 |
Title of parent work (German): | Industrie 4.0 Management : Gegenwart und Zukunft industrieller Geschäftsprozesse |
Publisher: | GITO mbH Verlag |
Place of publishing: | Berlin |
Publication type: | Article |
Language: | German |
Year of first publication: | 2022 |
Publication year: | 2022 |
Release date: | 2024/02/21 |
Tag: | Digitale Plattformen; Industrie 4.0; Kunststoffindustrie; Plattform Ökosystem; Potenziale; plattformbasierte Geschäftsmodelle Industry 4.0; digital platforms; plastics industry; platform ecosystem; platform-based business models; potentials |
Volume: | 38 |
Issue: | 6 |
Number of pages: | 5 |
First page: | 14 |
Last Page: | 18 |
Organizational units: | Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät / Wirtschaftswissenschaften / Fachgruppe Betriebswirtschaftslehre |
DDC classification: | 6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 67 Industrielle Fertigung |
Peer review: | Nicht referiert |
Publishing method: | Open Access / Bronze Open-Access |