• search hit 60 of 307
Back to Result List

Wiedereinstieg in den Lehrerberuf nach der Flucht mit dem Refugee Teachers Program in Brandenburg

Re-Entering the Teaching Profession aft er Refugee Migration with the Refugee Teachers Program in Brandenburg

  • Die durch die Fluchtmigration ausgelösten aktuellen gesellschaftspolitischen Herausforderungen erfordern auch in der Lehrer*innenbildung institutionelle Weiterentwicklungsprozesse. Der vorliegende Beitrag befasst sich mit der Bedeutung der Fluchtmigration für die Lehrer*innenbildung. Am Beispiel des Refugee Teachers Program an der Universität Potsdam wird ein universitäres Bildungsangebot zur Nachqualifizierung für geflüchtete Lehrkräfte vorgestellt. Dabei fokussieren wir die konzeptionellen Grundlagen, die Struktur und die Inhalte des Programms und diskutieren es im Kontext aktueller Fragestellungen der Lehrer*innenbildung.
  • Amongst other challenges through refugee migration, institutional changes are required also in teacher education. Th is article exemplifi es reactions to forced migration with the Refugee Teachers Program at the University of Potsdam, a program designed to re� qualify in-service teachers who took refuge in Germany. We focus on the underlying concepts, the structure and the contents of the program and discuss it in the context of current issues of teacher education.

Export metadata

Additional Services

Search Google Scholar Statistics
Metadaten
Author details:Anna Aleksandra WojciechowiczORCiDGND, Miriam VockORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.31244/dds.2019.02.08
ISSN:0012-0731
Title of parent work (German):Die deutsche Schule
Publisher:Waxmann
Place of publishing:Münster
Publication type:Article
Language:German
Date of first publication:2019/06/01
Publication year:2019
Release date:2021/04/26
Tag:(Flucht-)Migration; Lehrer*innenbildung; geflüchtete Lehrkräfte
forced migration; refugee teachers; teacher training
Volume:111
Issue:2
Number of pages:11
First page:219
Last Page:229
Organizational units:Zentrale und wissenschaftliche Einrichtungen / Zentrum für Lehrerbildung und Bildungsforschung (ZeLB)
Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department Erziehungswissenschaft
DDC classification:3 Sozialwissenschaften / 30 Sozialwissenschaften, Soziologie / 301 Soziologie, Anthropologie
3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Peer review:Referiert
Accept ✔
This website uses technically necessary session cookies. By continuing to use the website, you agree to this. You can find our privacy policy here.