• Treffer 8 von 11
Zurück zur Trefferliste

A path analytic test of the reading strategies mediation model

  • This study examined a theoretical model hypothesizing that reading strategies mediate the effects of intrinsic reading motivation, reading fluency, and vocabulary knowledge on reading comprehension. Using path analytic methods, we tested the direct and indirect effects specified in the hypothesized model in a sample of 1105 fifth-graders. In addition to standardized tests and questionnaires, we administered a performance test to assess students' proficiency in the application of three reading strategies. The overall fit of the model to the data was good. Both cognitive (fluency and vocabulary) and motivational (intrinsic reading motivation) variables had an indirect effect on reading comprehension through their influence on reading strategies. Reading strategies had a unique effect on reading comprehension and partially mediated the effects that cognitive and motivational variables had on fifth-graders' reading achievements.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Vanessa A. VöllingerORCiD, Nadine SpörerORCiDGND, Dirk Lubbe, Joachim C. BrunsteinGND
DOI:https://doi.org/10.1080/00220671.2017.1412930
ISSN:0022-0671
ISSN:1940-0675
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):The Journal of Educational Research
Untertitel (Englisch):relating cognitive competences and motivational influences to individual
Verlag:Routledge, Taylor & Francis Group
Verlagsort:Abingdon
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:03.01.2018
Erscheinungsjahr:2018
Datum der Freischaltung:16.03.2022
Freies Schlagwort / Tag:Reading comprehension; path analysis; reading fluency; reading strategies; vocabulary
Band:111
Ausgabe:6
Seitenanzahl:13
Erste Seite:733
Letzte Seite:745
Fördernde Institution:German Research FoundationGerman Research Foundation (DFG)
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department Grundschulpädagogik
DDC-Klassifikation:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.