Thymolblau – schulische Synthese & AR-gestützte Lernmaterialien
- In diesem Artikel werden die Synthese von Thymolblau als Schülerexperiment und passende Augmented-Reality (AR)-gestützte Lernmaterialien vorgestellt. Zudem wird der Kenntnisstand zur Synthese von Thymolblau sowie dessen pH-abhängige Struktur-Eigenschafts-Beziehung vor dem Hintergrund neuerer Erkenntnisse diskutiert und es wird über Erfahrungen mit dem Einsatz des Experimentes in der schulischen und universitären Praxis und im Rahmen von Fortbildungen berichtet.
- This article presents the synthesis of thymol blue as a student experiment together with suitable augmented reality (AR) learning materials. In addition, the theoretical background on the synthesis of thymol blue and its pH-dependent structure-property relationship is discussed with regards to recent findings. Furthermore, experiences with the experiment in school and university lab-trainings as well as in teacher trainings are reported.
Author details: | Anja TschierschORCiD, Amitabh BanerjiORCiDGND, Ludger Remus |
---|---|
DOI: | https://doi.org/10.1002/ckon.202100011 |
ISSN: | 0944-5846 |
ISSN: | 1521-3730 |
Title of parent work (German): | Chemie konkret : CHEMKON ; Forum für Unterricht und Didaktik |
translated title (English): | Thymol blue - hands-on synthesis & AR-based learning materials |
Publisher: | Wiley-VCH |
Place of publishing: | Weinheim |
Publication type: | Article |
Language: | German |
Date of first publication: | 2021/06/10 |
Publication year: | 2021 |
Release date: | 2023/04/19 |
Tag: | Indikator; Schulversuch; Synthese; Thymolblau augmented reality; indicator; school experiment; synthesis; thymol blue |
Volume: | 28 |
Issue: | 6 |
Number of pages: | 4 |
First page: | 266 |
Last Page: | 269 |
Organizational units: | Mathematisch-Naturwissenschaftliche Fakultät / Institut für Chemie |
DDC classification: | 3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung |
5 Naturwissenschaften und Mathematik / 54 Chemie / 540 Chemie und zugeordnete Wissenschaften | |
Peer review: | Referiert |