• Treffer 1 von 1
Zurück zur Trefferliste

Lexically driven or early structure building?

  • This study examines the role of the lexicon and grammatical structure building in early grammar. Parent-report data in CDI format from a sample of 1151 German-speaking children between 1;6 and 2;6 and longitudinal spontaneous speech data from 22 children between 1;8 and 2;5 were used. Regression analysis of the parent-report data indicates that grammatical words have a stronger influence on concurrent syntactic complexity than lexical words. Time-lagged correlations using the spontaneous speech data showed that lexical words at 1;8 predict subsequent MLU at 2;1 significantly; grammatical words do not. MLU at 2;5 is significantly predicted by grammatical words and no longer by lexical words. The influence of different grammatical subcategories on subsequent MLU varies. Use of articles and the copula at 2;1 most strongly predicts MLU at 2;5. Children use both types of articles and multiple determiners before a noun to the same extent as adults. The present results are suggestive of early grammatical structure building.

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Suche bei Google Scholar Statistik - Anzahl der Zugriffe auf das Dokument
Metadaten
Verfasserangaben:Gisela Szagun, Satyam Antonio SchrammORCiDGND
DOI:https://doi.org/10.1177/0142723718761414
ISSN:0142-7237
ISSN:1740-2344
Titel des übergeordneten Werks (Englisch):First language
Untertitel (Englisch):Constructing an early grammar in German child language
Verlag:Sage Publ.
Verlagsort:London
Publikationstyp:Wissenschaftlicher Artikel
Sprache:Englisch
Datum der Erstveröffentlichung:22.03.2018
Erscheinungsjahr:2018
Datum der Freischaltung:19.04.2021
Freies Schlagwort / Tag:CDI; German; determiners; early syntax; grammatical words
Band:39
Ausgabe:1
Seitenanzahl:19
Erste Seite:61
Letzte Seite:79
Fördernde Institution:Deutsche Forschungsgemeinschaft (German Science Foundation)German Research Foundation (DFG) [Sz 41/5-1, Sz 41/11-1]
Organisationseinheiten:Humanwissenschaftliche Fakultät / Strukturbereich Bildungswissenschaften / Department für Inklusionspädagogik
DDC-Klassifikation:4 Sprache / 41 Linguistik / 415 Grammatik
Peer Review:Referiert
Verstanden ✔
Diese Webseite verwendet technisch erforderliche Session-Cookies. Durch die weitere Nutzung der Webseite stimmen Sie diesem zu. Unsere Datenschutzerklärung finden Sie hier.