610 Medizin und Gesundheit
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Existing theories of aging suggest that there may be similarities and differences in how COVID-19 impacts older people’s psychosocial adaptation compared to younger age groups, particularly middle-aged individuals. To assess the degree to which these impacts vary, we analyzed data from 3098 participants between the ages of 40 and 79 from an online survey in Germany. Data were collected at three measurement occasions between the start of the nationwide lockdown in mid-March 2020 and the end of the lockdown in early August 2020. The survey focused on everyday experiences during the COVID-19 crisis and collected various satisfaction ratings (e.g., general life satisfaction, satisfaction with family life, satisfaction with social contacts). At baseline, participants also provided retrospective ratings of satisfaction for the period before the COVID-19 crisis. In our analyses, we compared satisfaction ratings of middle-aged (40–64 years) and older individuals (65–79 years) and found that both middle-aged and older participants experienced the greatest decreases in satisfaction with social contacts, with more pronounced decreases seen in middle-aged participants. A similar pattern was observed for general life satisfaction, but the overall decreases were less pronounced in both groups compared to the decreases in satisfaction with social contacts. We also observed a partial recovery effect in all measures at the last measurement occasion, and this effect was more pronounced in older adults. Findings were also confirmed using age as a continuous variable and checking for linear and nonlinear effects of outcomes across the age range. Although ageism arose during the pandemic in the sense that older adults were labeled as a “risk group,” particularly at the start of the outbreak, we found consistently with other studies that middle-aged adults’ satisfaction decreased to a greater extent than that of older adults.
Einleitung
Pflege in Deutschland befindet sich in einem Veränderungsprozess. Die politisch forcierte Zuwanderung von Pflegekräften sowie die Akademisierung führen zu einem enormen Anpassungsdruck bei allen Beteiligten. Wie wirkt sich dies auf den Arbeitsalltag aus?
Methoden
Die qualitative Datenbasis umfasst bisher 36 Tage Teilnehmende Beobachtung, 17 Themenzentrierte Leitfadeninterviews sowie vier Gruppendiskussionen in vier Pflegeteams zweier Krankenhäuser. Die Analyse erfolgt mit der Dokumentarischen Methode.
Ergebnisse
Am Beispiel der Grundpflege (u. A. dem „Waschen“) wird deutlich, wie die Pflegeteams ihren Arbeitsalltag neu aushandeln. Die Teams mit einer hohen migrationsbezogenen Diversität argumentieren eher, dass die Aufgaben der Grund- und Behandlungspflege entsprechend der Qualifikation als Hilfs- oder Fachkraft erledigt werden sollen. Hier treten stereotype (kulturalisierende) Zuschreibungen in den Hintergrund. Demgegenüber berufen sich Pflegeteams mit einer niedrigen migrationsbezogenen Diversität eher darauf, dass die Grundpflege in Deutschland – anders als in anderen Ländern – zu den Aufgaben einer examinierten Pflegefachkraft zählt. Kolleg*innen aus dem Ausland wird die pflegerische Kompetenz daher eher abgesprochen.
Schlussfolgerung
Die Frage nach der Aufteilung von Grund- und Behandlungspflege, ist auf allen Stationen virulent. Die Teams entwickeln jedoch in Abhängigkeit von ihrer spezifischen Heterogenität unterschiedliche Umgangsweisen. Demzufolge sollte sich Personal- und Organisationsentwicklung insbesondere an den Pflegeteams orientieren.
Background:
Like most countries, Germany is currently recruiting international nurses due to staff shortages. While these are mostly academic, the academisation of nursing in Germany has only just begun. This allows for a broader look at the participation of migrant nurses: How do care teams deal with the fact that immigrant colleagues are theoretically more highly qualified than long-established colleagues?
Methods:
Case studies were conducted in four inpatient care teams of two hospitals in 2022. Qualitative data include 26 observation protocols, 4 group discussions and 17 guided interviews. These were analysed using the documentary method and validated intersubjectively.
Results:
Due to current academisation efforts in Germany and the immigration of academised nursing staff from abroad, the areas of activity and responsibility of nursing in Germany are under negotiating pressure. This concerns basic care for example, which in Germany is provided by skilled workers, but in other countries is mostly provided by assistants or relatives. The question of who should provide basic care, whether all nurses or only nursing assistants, documents the struggle between an established and a new understanding of care. In this context, the knowledge and skills of migrant and academicised care workers become a crucial aspect in the struggle for a new professional identity for care in Germany.
Conclusions:
The specific situation in Germany makes it possible to show the potential for change that international care migration can constitute for destination countries. The far-reaching process of change of German nursing is given a further dimension not only by its academization, but by the immigration of international and academically trained nursing staff, where inclusive or exclusive effects can already be observed.
Key messages: The increasing proportion of migrant nurses accelerates the current discussion on nursing in Germany. Conflict areas show up in everyday work of care teams and must be addressed there.
Den Boden putzen, das Bett abziehen, einen Blumenstrauß arrangieren – Bemühungen um Sauberkeit sowie eine angenehme Raumatmosphäre obliegen im Krankenhaus meist weiblichen* Pflegerinnen, Reinigungskräften und Hauswirtschafterinnen. Im Klinikalltag vermischen sich Anforderungen an hygienische Sauberkeit unter Prozessen der Ökonomisierung mit Logiken des Marketings sowie mit affektiv-emotionalen Bedürfnissen der Akteur_innen dieser Räume. Obwohl die Maßstäbe klinischer Hygiene auf medizinischem Wissen basieren, sind die Arbeitsteilung sowie Ansprüche an Sauberkeit auf verschiedenen Hierarchieebenen zugleich von vergeschlechtlichten und teils rassifizierten Vorstellungen durchdrungen, die über den klinischen Kontext hinausweisen. Dies legt schon eine Beschäftigung mit der Geschichte der Bakteriologie nahe: Die Logik und Sprache der Infektionsabwehr ist in Wissenschaft und Alltag auch verwoben mit sozialen Differenzmarkierungen.
Unter Rückgriff auf die Ergebnisse einer Ethnografie zu Sauberkeit und Reinigungsarbeiten im Krankenhaus, die wissensgeschichtlich fundiert werden, wird in dem Beitrag die Frage nach der (feminisierten) Sorge für die Umwelt mit der Frage nach der Atmosphäre klinischer Räume verknüpft. Auf welche Weise und mit welchen Effekten verschränken sich wissenschaftlich-medizinisches Hygienewissen mit einem alltäglichen, jedoch historisierbaren Wissen über schöne und angenehme Sauberkeit, das immer noch weiblich konnotiert ist?