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Der vorliegende Tagungsband enthält alle Beiträge des 1. Herbsttreffens Patholinguistik, das am 24.11.2007 an der Universität Potsdam stattgefunden hat. Sowohl die drei Hauptvorträge zum Thema „Der Erwerb von Lexikon und Semantik – Meilensteine, Störungen und Therapie“ als auch die Kurzvorträge promovierter Patholinguisten sind ausführlich dokumentiert. Außerdem enthält der Tagungsband die Abstracts der präsentierten Poster.
Das 3. Herbsttreffen Patholinguistik fand am 21. November 2009 an der Universität Potsdam statt. Der vorliegende Tagungsband enthält die drei Hauptvorträge zum Schwerpunktthema „Von der Programmierung zu Artikulation: Sprechapraxie bei Kindern und Erwachsenen“. Darüber hinaus enthält der Band die Beiträge aus dem Spektrum Patholinguistik, sowie die Abstracts der Posterpräsentationen.
Das 8. Herbsttreffen Patholinguistik mit dem Schwerpunktthema "Besonders behandeln? Sprachtherapie im Rahmen primärer Störungsbilder" fand am 15.11.2014 in Potsdam statt. Das Herbsttreffen wird seit 2007 jährlich vom Verband für Patholinguistik e.V. (vpl) durchgeführt.
Der vorliegende Tagungsband beinhaltet die vier Hauptvorträge zum Schwerpunktthema, die vier Kurzvorträge aus dem Spektrum Patholinguisitk sowie die Beiträge der Posterpräsentationen zu weiteren Themen aus der sprachtherapeutischen Forschung und Praxis.
Das 11. Herbsttreffen Patholinguistik mit dem Schwerpunktthema »Gut gestimmt: Diagnostik und Therapie bei Dysphonie« fand am 18.11.2017 in Potsdam statt. Das Herbsttreffen wird seit 2007 jährlich vom Verband für Patholinguistik e.V. (vpl) durchgeführt. Der vorliegende Tagungsband beinhaltet die Hauptvorträge zum Schwerpunktthema sowie Beiträge zu den Kurzvorträgen »Spektrum Patholinguistik« und der Posterpräsentationen zu weiteren Themen aus der sprachtherapeutischen Forschung und Praxis.
Das 9. Herbsttreffen Patholinguistik mit dem Schwerpunktthema "Lauter Laute: Phonologische Verarbeitung und Lautwahrnehmung in der Sprachtherapie" fand am 14.11.2015 in Potsdam statt. Das Herbsttreffen wird seit 2007 jährlich vom Verband für Patholinguistik e.V. (vpl) durchgeführt. Der vorliegende Tagungsband beinhaltet die vier Hauptvorträge zum Schwerpunktthema, die drei Kurzvorträge aus dem Spektrum Patholinguisitk sowie die Beiträge der Posterpräsentationen zu weiteren Themen aus der sprachtherapeutischen Forschung und Praxis.
Methods: The data of 89 PD patients with dysphagia who underwent routinely conducted videofluoroscopic studies of swallowing (VFSS) were included in this retrospective study. The occurrence of penetration-aspiration was defined as scores >= 3 on the Penetration-Aspiration Scale (PAS). Four commonly reported signs of dysphagia in PD patients were evaluated as possible predictors. Furthermore, the relationships between the occurrence of penetration-aspiration and liquid bolus volume as well as clinical severity of PD (modified Hoehn and Yahr scale) were examined. Results: Logistic regression showed that a delayed initiation of the pharyngeal swallow (odds ratio [OR] = 7.47, P = .008) and a reduced hyolaryngeal excursion (OR = 5.13, P = .012) were predictors of penetration-aspiration. Moreover, there was a strong, positive correlation between increasing liquid bolus volume and penetration-aspiration (gamma = 0.71, P < .001). No correlation was found between severity of PD and penetration-aspiration (gamma = 0.077, P = .783). Conclusion: Results of the present study allow for a better understanding of penetration-aspiration risk in PD patients. They are useful for treatment planning in order to improve safe oral intake and adequate nutrition.
COVID-19
(2022)
Eine COVID-19-Erkrankung kann zu schweren Krankheitsverläufen mit multiplen Organbeteiligungen und respiratorischen und neurologischen Funktionseinschränkungen führen. Schluckstörungen (Dysphagien) können in dieser Patientengruppe durch primäre Schädigungen des zentralen und peripheren neuronalen Netzwerkes der Schluckfunktion entstehen, aber auch bedingt durch die häufig längere intensivmedizinische Behandlung und Beatmung. Erste klinische Befunde zeigen persistierende Dysphagien im Rahmen des Post-COVID-Syndroms („Long-COVID“), sodass die Patienten auch längerfristige Maßnahmen zur Rehabilitation einer sicheren und suffizienten oralen Nahrungsaufnahme benötigen. Daher sollte in die Behandlung von COVID-19-Patienten ein strukturiertes erkrankungsspezifisches Monitoring in Bezug auf Dysphagiesymptome integriert werden, und atemtherapeutische Maßnahmen zur Regulation von Husteneffektivität und Atem-Schluck-Koordination sollten auch bei diesen Patienten essenzieller Bestandteil des Dysphagiemanagements sein. Herausforderungen ergeben sich dabei einerseits durch die erforderlichen Anpassungen etablierter Behandlungsstandards an den Infektionsschutz. Zudem müssen Auswahl und Durchführungsintensität therapeutischer Maßnahmen an die Kapazitäten und die spezifische Pathophysiologie der COVID-19- und Long-COVID-Patienten angepasst werden, um weitere funktionelle Verschlechterungen zu vermindern.
Purpose:
Dysphagia is common in patients with Parkinson's disease (PD) and often leads to pneumonia, malnutrition, and reduced quality of life. This study investigates the ability of the Eating Assessment Tool-10 (EAT-10), an established, easy self-administered screening tool, to detect aspiration in PD patients. This study aims to validate the ability of the EAT-10 to detect FEES-proven aspiration in patients with PD.
Methods:
In a controlled prospective cross-sectional study, a total of 50 PD patients completed the EAT-10 and, subsequently, were examined by Flexible Endoscopic Evaluation of Swallowing (FEES) to determine the swallowing status. The results were rated through the Penetration-Aspiration Scale (PAS) and data were analyzed retrospectively.
Results:
PAS and EAT-10 did not correlate significantly. Selected items of the EAT-10 could not predict aspiration or residues. 19 (38%) out of 50 patients with either penetration or aspiration were not detected by the EAT-10. The diagnostic accuracy was established at only a sufficient level (AUC 0.65). An optimal cut-off value of >= 6 presented a sensitivity of 58% and specificity of 82%.
Conclusions:
The EAT-10 is not suited for the detection of penetration and aspiration in PD patients. Therefore, it cannot be used as a screening method in this patient population. There is still a need for a valid, simple, and efficient screening tool to assist physicians in their daily diagnostics and to avoid clinical complications.
Objective: Tracheotomized patients often suffer from impairments in mucociliary clearance and limited capacities for active expectoration of secretions. We investigated the effects of a specific respiratory intervention method (bagging) for tracheotomized patients on respiratory parameters (pO(2), pCO(2), SpO(2), respiratory rates), swallowing frequency, vigilance and secretion viscosity. Methods: The bagging method supports enforced mobilization and expectoration of secretions by application of a series of manual hyperinflations with a resuscitation bag during active inspiration and manual cough support on the chest. 30 tracheotomized neurological patients participated in a multiple-baseline study including a three-weeks intervention period and a follow-up measurement three weeks after termination of the treatment. Results: Most outcome parameters improved significantly during the intervention period: pO(2) (p<.01), SpO(2) (p<.01), respiratory rates (p<.01), swallowing rates (p<.01), and vigilance scores (p<.01). The quality of bronchial secretions improved in all participants. All effects were sustained up to the follow-up measurements. Conclusion: This preliminary data indicates positive effects for a respiratory intervention method (bagging) on respiratory function and additional respiration-related functions in tracheotomized neurological patients. This easy-to-learn and inexpensive method might expand the range of treatment options for tracheotomized and non-responsive patients.