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Prosodic boundaries can be used to disambiguate the syntactic structure of coordinated name sequences (coordinates). To answer the question whether disambiguating prosody is produced in a situationally dependent or independent manner and to contribute to our understanding of the nature of the prosody-syntax link, we systematically explored variability in the prosody of boundary productions of coordinates evoked by different contextual settings in a referential communication task. Our analysis focused on prosodic boundaries produced to distinguish sequences with different syntactic structures (i.e., with or without internal grouping of the constituents). In German, these prosodic boundaries are indicated by three major prosodic cues: f0-range, final lengthening, and pause. In line with the Proximity/Anti-Proximity principle of the syntax-prosody model by Kentner and Fery (2013), speakers clearly use all three cues for constituent grouping and prosodically mark groups within and at their right boundary, indicating that prosodic phrasing is not a local phenomenon. Intra-individually, we found a rather stable prosodic pattern across contexts. However, inter-individually speakers differed from each other with respect to the prosodic cue combinations that they (consistently) used to mark the boundaries. Overall, our data speak in favour of a close link between syntax and prosody and for situational independence of disambiguating prosody.
Aspirationspneumonien sind eine häufige Todesursache bei Dysphagiepatient*innen. In diesem Beitrag wird durch die Evaluation relevanter Studien die Frage untersucht, ob die therapeutische Mundpflege bei Dysphagiepatient*innen zur Verringerung des Pneumonierisikos beitragen kann. Zudem wird auf dieser Grundlage eine Handlungsempfehlung für die Umsetzung der Mundpflege entwickelt.
Die ausgewählten Studien zeigen, dass die Mundpflege einen positiven Effekt auf das Pneumonie-Risiko von Dysphagiepatient*innen hat. Sie sollte auf den Grundsätzen Einfachheit, Sicherheit, Arbeitskräfteentlastung, Wirksamkeit, Universalität, Wirtschaftlichkeit und vollständige Mundpflege aller Teile der Mundhöhle beruhen und nimmt weniger als fünf Minuten täglich ein. Sie bereitet durch die taktile Stimulation auf die anschließende Dysphagie-Therapie vor und ist somit sinnvoll investierte Therapiezeit.