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Mental health problems remain among the main generators of costs within and beyond the health care system. Psychotherapy, the tool of choice in their treatment, is qualified by social interaction, and cooperation within the therapist-patient-dyad. Research into the factors influencing therapy success to date is neither exhaustive nor conclusive. Among many others, the quality of the relationship between therapist and patient stands out regardless of the followed psychotherapy school. Emerging research points to a connection between interpersonal synchronization within the sessions and therapy outcome. Consequently, it can be considered significant for the shaping of this relationship. The framework of Embodied Cognition assumes bodily and neuronal correlates of thinking. Therefore, the present paper reviews investigations on interpersonal, non-verbal synchrony in two domains: firstly, studies on interpersonal synchrony in psychotherapy are reviewed (synchronization of movement). Secondly, findings on neurological correlates of interpersonal synchrony (assessed with EEG, fMRI, fNIRS) are summarized in a narrative manner. In addition, the question is asked whether interpersonal synchrony can be achieved voluntarily on an individual level. It is concluded that there might be mechanisms which could give more insights into therapy success, but as of yet remain uninvestigated. Further, the framework of embodied cognition applies more to the current body of evidence than classical cognitivist views. Nevertheless, deeper research into interpersonal physical and neurological processes utilizing the framework of Embodied Cognition emerges as a possible route of investigation on the road to lower drop-out rates, improved and quality-controlled therapeutic interventions, thereby significantly reducing healthcare costs.
Mental health problems remain among the main generators of costs within and beyond the health care system. Psychotherapy, the tool of choice in their treatment, is qualified by social interaction, and cooperation within the therapist-patient-dyad. Research into the factors influencing therapy success to date is neither exhaustive nor conclusive. Among many others, the quality of the relationship between therapist and patient stands out regardless of the followed psychotherapy school. Emerging research points to a connection between interpersonal synchronization within the sessions and therapy outcome. Consequently, it can be considered significant for the shaping of this relationship. The framework of Embodied Cognition assumes bodily and neuronal correlates of thinking. Therefore, the present paper reviews investigations on interpersonal, non-verbal synchrony in two domains: firstly, studies on interpersonal synchrony in psychotherapy are reviewed (synchronization of movement). Secondly, findings on neurological correlates of interpersonal synchrony (assessed with EEG, fMRI, fNIRS) are summarized in a narrative manner. In addition, the question is asked whether interpersonal synchrony can be achieved voluntarily on an individual level. It is concluded that there might be mechanisms which could give more insights into therapy success, but as of yet remain uninvestigated. Further, the framework of embodied cognition applies more to the current body of evidence than classical cognitivist views. Nevertheless, deeper research into interpersonal physical and neurological processes utilizing the framework of Embodied Cognition emerges as a possible route of investigation on the road to lower drop-out rates, improved and quality-controlled therapeutic interventions, thereby significantly reducing healthcare costs.
Seit vier Jahrzehnten werden verschiedene Neurofeedbackmethoden bei der Behandlung unterschiedlicher Störungen, unter anderem bei AD/HS-Kindern, eingesetzt. Die Grundlage der Anwendung von Neurofeedback bei dieser Störung besteht darin, dass die Kinder Auffälligkeiten in ihrem EEG zeigen. Dort treten im Vergleich zu unauffälligen Kindern vermehrt Theta-Gehirnwellen und weniger Beta-Gehirnwellen auf. Mittels Neurofeedback wird versucht, die Gehirnfunktionen zu korrigieren. Zahlreiche Einzellfallstudien bestätigen die Wirksamkeit dieser Therapiemethode bei der AD/HS-Behandlung. Bisher wurde jedoch keine Studie veröffentlicht, in der die Wirksamkeit von Neurofeedback mit einer Placebogruppe verglichen wurde. Ziel der vorliegenden Studie war es, die Wirksamkeit eines Theta/Beta-Neurofeedbacks (NF) bei der Behandlung von AD/HS-Kindern zu überprüfen und mit einem EMG-Biofeedback (BF) als Placebobedingung zu vergleichen. Es wurden 35 ADHS-Kinder (6 -14 Jahre; 26 Jungen und 9 Mädchen) untersucht. Nach Standarddiagnostik und Vergabe der AD/HS-Diagnose durch einen unabhängigen Psychotherapeuten wurden die Kinder per Zufall zwei Gruppen (NF: n = 18 bzw. BF: n = 17) zugeteilt. Alle Kinder beider Gruppen erhielten ein 30 Sitzungen umfassendes Training mittels Theta/Beta-Neurofeedback bzw. EMG-Biofeedback. Unmittelbar vor und nach dem Training wurden Intelligenz- bzw. Aufmerksamkeitsleistungen untersucht und Einschätzungen des Verhaltens von Eltern und Lehrern erhoben. Im Anschluss an das Training erfolgte eine erneute diagnostische Einschätzung durch einen unabhängigen Psychotherapeuten. Die EEG-Daten in der NF-Gruppe zeigen eine Reduktion der Theta/Beta-Quotienten im Laufe der NF-Sitzungen. Die EMG-Daten zeigen für die EMG-Biofeedback-Bedingung gleichfalls eine Reduktion der EMG-Amplitude. Die Ergebnisse der zweifaktoriellen Varianzanalysen mit Messwiederholung auf einem Faktor zeigen für die angewendeten diagnostischen Verfahren die erwarteten signifikanten Interaktionen zwischen Messzeitpunkt und Gruppe. Die Ergebnisse des t-Tests zeigen signifikante Verbesserungen in der Aufmerksamkeitsleistung, dem Intelligenzniveau und im Verhalten der Kinder aus der NF-Gruppe im Vergleich zu den Resultaten des Prä-Tests. Die EMG-Biofeedbackgruppe zeigt mit Ausnahme einer Erhöhung des Arbeitstempos in den Paper-Pencil-Aufmerksamkeitstests (die im CPT nicht repliziert werden konnte) keine signifikanten Verbesserungen relativ zum Prä-Test. Nach dem Training erhielten 55,6 % (n = 10) der AD/HS-Kinder aus der Neurofeedbackgruppe und 23,5 % (n = 4) der Kinder aus der EMG-Biofeedbackgruppe keine AD/HS-Diagnose nach den Kriterien der ICD-10. Der Chi-Quadrat-Test zeigt jedoch lediglich einen tendenziell bedeutsamen Unterschied (p = .086). Insgesamt bestätigen die Ergebnisse die Wirksamkeit des Neurofeedbacks bei der Behandlung von ADHS-Kindern im Vergleich mit einer Placebogruppe. Weitere Studien in diesem Bereich sind notwendig, um die Wirksamkeit des Neurofeedbacktrainings im Vergleich zu einer Placebomethode bei der ADHS-Behandlung zu untersuchen.