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Balance ist als die koordinative Fähigkeit anzusehen, die am meisten durch das Sinnes- und Nervensystem determiniert ist. Damit könnte sie als Indikator für Funktionseinschränkungen des Nervensystems - etwa bei Lernstörungen - von Wert sein. Aussagen über Zusammenhänge zwischen Balance und Kognition werden vielfach diskutiert, sind jedoch noch nicht hinreichend wissenschaftlich gesichert. Hieraus wird die zentrale Zielstellung der Arbeit abgeleitet, das Wissen über somatische und psychische Determinanten von Balance zu erweitern. Betrachtet werden daher bei Vorschulkindern mögliche Zusammenhänge mit dem Geschlecht, mit den anthropometrischen Parametern Körperhöhe und Fußgröße, mit Statikstörungen des Beckens und der Intelligenzleistung. An der Studie nahmen insgesamt 201 drei- bzw. vierjährige Kinder sowie 148 fünf- bzw. sechsjährige Kinder teil. Die Balancefähigkeit wurde mit Hilfe einer Kraftmomentenplattform sowie eines klinischen Tests erfasst und mit anthropometrischen Parametern, qualitativen statischen Befunden bzw. den Ergebnissen des BIVA-Intelligenztests nach SCHAARSCHMIDT verglichen. Für die Auswertung der Balanceparameter wurden sowohl lineare als auch nichtlineare Verfahren eingesetzt, die zum Teil gegenläufige Trends in Bezug auf Zusammenhänge lieferten. Im Ergebnis konnte ein starker Einfluss des Geschlechts nachgewiesen werden. Mädchen zeigten eine bessere Balanceleistung als Jungen sowohl bei 3-Jährigen als auch bei 6-Jährigen. Dies wird als Beleg für den geschlechtsspezifischen Vorsprung der sensomotorischen Entwicklung bei den Mädchen im Alter von 3 bis 6 Jahren angesehen. Außerdem gab es einige Hinweise auf einen Zusammenhang mit der Körperhöhe bzw. Fußlänge. Ein Zusammenhang mit den Umstellungen des ersten Gestaltwandels wird vermutet. Die Daten sprechen für einen statistisch schwachen Einfluss von Störungen der Beckenstatik (Beckenverwringung) auf die Balance bei den Kindern. Es wird vermutet, dass die Verrechnung Balance relevanter Inputs durch nozizeptive Impulse beeinträchtig werden kann. Dies könnte Anlass sein, diesen Aspekt bei Funktionsstörungen mit zu berücksichtigen. Signifikante Zusammenhänge mit Ergebnissen des BIVA-Intelligenztests konnten kaum gefunden werden. Allerdings fallen überzufällig viele Mittelwertvergleiche in Richtung der Hypothese aus, erreichen jedoch nicht Signifikanzniveau. Dies könnte ein Hinweis auf einen schwachen Zusammenhang darstellen, der jedoch mit einer größeren Gruppe noch bestätigt werden müsste. Weitere Forschung auf diesem Gebiet ist erforderlich. Sollte hinreichende Evidenz erreicht werden können, so könnte in der Förderung koordinativer Fähigkeiten und insbesondere der posturalen Balance eine wichtige pädagogische Reserve liegen.
Combining training of muscle strength and cardiorespiratory fitness within a training cycle could increase athletic performance more than single-mode training. However, the physiological effects produced by each training modality could also interfere with each other, improving athletic performance less than single-mode training. Because anthropometric, physiological, and biomechanical differences between young and adult athletes can affect the responses to exercise training, young athletes might respond differently to concurrent training (CT) compared with adults. Thus, the aim of the present systematic review with meta-analysis was to determine the effects of concurrent strength and endurance training on selected physical fitness components and athletic performance in youth. A systematic literature search of PubMed and Web of Science identified 886 records. The studies included in the analyses examined children (girls age 6-11 years, boys age 6-13 years) or adolescents (girls age 12-18 years, boys age 14-18 years), compared CT with single-mode endurance (ET) or strength training (ST), and reported at least one strength/power-(e.g., jump height), endurance-(e.g., peak. VO2, exercise economy), or performance-related (e.g., time trial) outcome. We calculated weighted standardized mean differences (SMDs). CT compared to ET produced small effects in favor of CT on athletic performance (n = 11 studies, SMD = 0.41, p = 0.04) and trivial effects on cardiorespiratory endurance (n = 4 studies, SMD = 0.04, p = 0.86) and exercise economy (n = 5 studies, SMD = 0.16, p = 0.49) in young athletes. A sub-analysis of chronological age revealed a trend toward larger effects of CT vs. ET on athletic performance in adolescents (SMD = 0.52) compared with children (SMD = 0.17). CT compared with ST had small effects in favor of CT on muscle power (n = 4 studies, SMD = 0.23, p = 0.04). In conclusion, CT is more effective than single-mode ET or ST in improving selected measures of physical fitness and athletic performance in youth. Specifically, CT compared with ET improved athletic performance in children and particularly adolescents. Finally, CT was more effective than ST in improving muscle power in youth.
Combining training of muscle strength and cardiorespiratory fitness within a training cycle could increase athletic performance more than single-mode training. However, the physiological effects produced by each training modality could also interfere with each other, improving athletic performance less than single-mode training. Because anthropometric, physiological, and biomechanical differences between young and adult athletes can affect the responses to exercise training, young athletes might respond differently to concurrent training (CT) compared with adults. Thus, the aim of the present systematic review with meta-analysis was to determine the effects of concurrent strength and endurance training on selected physical fitness components and athletic performance in youth. A systematic literature search of PubMed and Web of Science identified 886 records. The studies included in the analyses examined children (girls age 6–11 years, boys age 6–13 years) or adolescents (girls age 12–18 years, boys age 14–18 years), compared CT with single-mode endurance (ET) or strength training (ST), and reported at least one strength/power—(e.g., jump height), endurance—(e.g., peak V°O2, exercise economy), or performance-related (e.g., time trial) outcome. We calculated weighted standardized mean differences (SMDs). CT compared to ET produced small effects in favor of CT on athletic performance (n = 11 studies, SMD = 0.41, p = 0.04) and trivial effects on cardiorespiratory endurance (n = 4 studies, SMD = 0.04, p = 0.86) and exercise economy (n = 5 studies, SMD = 0.16, p = 0.49) in young athletes. A sub-analysis of chronological age revealed a trend toward larger effects of CT vs. ET on athletic performance in adolescents (SMD = 0.52) compared with children (SMD = 0.17). CT compared with ST had small effects in favor of CT on muscle power (n = 4 studies, SMD = 0.23, p = 0.04). In conclusion, CT is more effective than single-mode ET or ST in improving selected measures of physical fitness and athletic performance in youth. Specifically, CT compared with ET improved athletic performance in children and particularly adolescents. Finally, CT was more effective than ST in improving muscle power in youth.