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In this article, five cases of odontogenous dysfunctions and musculoskeletal complaints are presented. A common finding in all patients of this study was that the presence of joint complaints was related to deficits in the corresponding muscular function. These deficits were determined by manual muscle tests as described by Kendall et al. [Muscles - Testing and Function, ed 4. Baltimore, Williams and Wilkins, 1993] and were eliminated immediately by a neural therapeutic test injection into the disturbed dental region. The therapy provided solely aimed to eliminate the odontogenous dysfunction. No other therapeutic measures were carried out with regard to the patients' respective muscle, tendon, or joint complaints.
During hopping an early burst can be observed in the EMG from the soleus muscle starting about 45 ms after touch-down. It may be speculated that this early EMG burst is a stretch reflex response superimposed on activity from a supra-spinal origin. We hypothesised that if a stretch reflex indeed contributes to the early EMG burst, then advancing or delaying the touch-down without the subject's knowledge should similarly advance or delay the burst. This was indeed the case when touch-down was advanced or delayed by shifting the height of a programmable platform up or down between two hops and this resulted in a correspondent shift of the early EMG burst. Our second hypothesis was that the motor cortex contributes to the first EMG burst during hopping. If so, inhibition of the motor cortex would reduce the magnitude of the burst. By applying a low-intensity magnetic stimulus it was possible to inhibit the motor cortex and this resulted in a suppression of the early EMG burst. These results suggest that sensory feedback and descending drive from the motor cortex are integrated to drive the motor neuron pool during the early EMG burst in hopping. Thus, simple reflexes work in concert with higher order structures to produce this repetitive movement.
Der SC Motor/FC Carl Zeiss Jena war seit Ende der 50-er Jahre bis in die 80-er Jahre hinein ein vom DFV der DDR und vom DTSB immer wieder benannter und bestätigter Schwerpunktclub innerhalb der sogenannten zivilen Clubs. Der SC Turbine/FC Rot-Weiß Erfurt konnte diesen Status innerhalb des Fußballverbands dagegen nie erreichen. Die zentrale Frage dieser Dissertation nach den spezifischen Bedingungsgefügen des zivilen Schwerpunktclubs FC Carl Zeiss Jena (und Vorgänger) und des zivilen Nichtschwerpunktclubs FC Rot-Weiß Erfurt (und Vorgänger) im DDR-Fußballsystem ergab sich aus dieser unterschiedlichen Privilegierung und den ungleichen Erfolgsbilanzen dieser beiden Clubs. Die Hypothese der komparativ angelegten Fallstudie vermutete einen unmittelbaren Zusammenhang zwischen diesen deutlich sichtbaren Erfolgsunterschieden der beiden Mannschaften in der DDR und den erfolgten Schwerpunktfestlegungen. Zusätzlich konnte vermutet werden, dass ein beträchtlicher Anteil an den Jenaer Erfolgen auf die besonders starke Unterstützung des wirtschaftlich mächtigen VEB Carl Zeiss Jena zurückzuführen war. Um diesen Zusammenhängen nachzugehen, fragte der Autor nach den konkreten Bevorzugungen des Jenaer Schwerpunktclubs und den Benachteiligungen des Erfurter Nichtschwerpunktclubs und nach den spezifischen Bedingungen und Handlungsspielräumen der beiden Thüringer Mannschaften in der DDR. Daraus ergaben sich eine Reihe von detaillierten, auf einen Vergleich der verschiedenen Bedingungen in Erfurt und in Jena hin orientierte, Fragen, welche in der vorliegenden Untersuchung detailliert beantwortet werden: Wie sah die besondere Förderung des DFV bzw. des DTSB für einen Schwerpunktclub wie Jena überhaupt aus? Wer nahm Einfluss auf die Clubs, von wem waren diese abhängig, wer förderte sie durch welche Leistungen? Wie wurden diese Beschlüsse vor Ort umgesetzt? Wer waren die Trägerbetriebe und in welchem Maße und wodurch engagierten sich diese für den Fußball in Erfurt und Jena? Wie kamen die häufigen Wechsel der besten Spieler Erfurts nach Jena zustande? Warum war die Richtung dieser Wechsel insgesamt einseitig in Richtung Jena? Welche finanziellen, materiellen und sozialen Bedingungen konnten den Spielern in Jena und Erfurt geboten werden? Die vorliegenden Ergebnisse dieser erstmals für die zivilen Clubs auf der Mikroperspektive angelegten systematischen Untersuchung bestätigen das bereits von Hans Joachim Teichler als grundlegend für den DDR-Fußball beschriebene Konfliktmuster des „Fußball-Lokalpatriotismus versus Parteiräson“. Eigenmächtige Handlungen vieler Betriebsleiter und zahlreicher Partei- und Gewerkschaftsfunktionäre in den Trägerbetrieben konnten beispielsweise in Erfurt bei der eigenmächtigen Erhöhung der Aufnahmezahlen von Fußballern an die KJS Erfurt oder in Jena bei der Anstellung der Fußballer im Zeisswerk nachgewiesen werden. Das am sowjetischen Vorbild orientierte Sportsystem der DDR mit seinen engen Bindungen an die Trägerbetriebe provozierte geradezu verdeckte Zuwendungen der Betriebe, die über die Clubs an die Spieler weitergereicht wurden. Für die zentralen Instanzen des DDR-Fußballs war das ein Dauerproblem, weil sich damit ein Großteil der Vorgänge vor Ort der Steuerung entzog. Wie in der vorliegenden Arbeit beschrieben wird, war genau dies jedoch der Schlüssel für den Erfolg des SC Motor/FC Carl Zeiss Jena vom Ende der 50-er bis in den Anfang der 80-er Jahre bzw. für den vergleichsweisen Misserfolg des SC Turbine/FC Rot-Weiß Erfurt im gleichen Zeitraum. Dass letztlich die finanziellen, materiellen und sozialen Möglichkeiten die entscheidende Gründe für die Spieler waren, zu einem anderen Club oder einer BSG zu wechseln, mithin demnach Marktmechanismen, und hier in erster Linie der Grund für die Stärke des SC Motor/FC Carl Zeiss Jena zu suchen ist, ist eine zentrale Erkenntnis dieser Arbeit.
There is growing evidence that aging and muscle fatigue result in impaired postural reflexes in humans. Therefore, the objective of this study was to examine the effects of ankle fatigue on functional reflex activity (ERA) during gait perturbations in young and elderly men. Twenty-eight young (27.0 +/- 3.1 years, n = 14) and old (67.2 +/- 3.7 years, n = 14) healthy active men participated in this study. Fatigue of the plantarflexors and dorsiflexors was induced by isokinetic contractions. Pre and post-fatigue, subjects were tested for their ability to compensate for decelerating gait perturbations while walking on a treadmill. Latency, ERA of lower extremity muscles and angular velocity of the ankle joint complex were analysed by means of surface electromyography and goniometry. After the fatigue protocol, no significant main and interaction effects were detected for the parameter latency in m. tibialis anterior (TA). For both groups, a significant pre to post-test decrease in ERA in TA (P<.001) was observed coming along with increases in antagonist coactivity (P=.013) and maximal angular velocity of the ankle joint (p=.007). However, no significant group x test interactions were found for the three parameters. Ankle fatigue has an impact on the ability to compensate for gait perturbations in young and elderly adults. However, no significant differences in all analysed parameters were detected between young and elderly subjects. These results may imply that age-related deteriorations in the postural control system do not specifically affect the ability to compensate for gait perturbations under fatigued condition.
Multiple sclerosis (MS) patients suffer from impaired muscle activation and lower limb strength. Strength training enhances muscle activation and muscle strength, but neural adaptations to strength training remain unexplored in MS patients. The hypothesis was that maximal strength training (MST) using high loads and few repetitions would improve central neural drive and thus strength capacity of MS patients. 14 MS patients staying at a national MS rehabilitation center were randomly assigned to a MST group or a control group (CG). Both groups received "today's treatment". In addition, the MST group trained 4 x 4 repetitions of unilateral dynamic leg press and plantar flexion 5 days a week for 3 weeks. Neural adaptations of the soleus muscle were assessed by surface electromyography (EMG) activity, and by superimposed H-reflexes and V-waves obtained during maximum voluntary isometric plantar flexor contractions (MVCs). H-reflexes and V-waves were normalized by the M-wave (H (SUP)/M (SUP), V/M (SUP), respectively). In the MST group, MVC increased by 20 +/- A 9% (P < 0.05). Soleus EMG activity and V/M (SUP) ratio increased by 40 and 55%, respectively, in the MST group compared to the CG (P a parts per thousand currency sign 0.05). The H (SUP)/M (SUP) ratio remained unchanged. No change was apparent in the CG. MST group subjects were able to complete all training sessions. No adverse effects were reported. This randomized study provides evidence that MST is effective of augmenting the magnitude of efferent motor output of spinal motor neurons in MS patients, alleviating some neuromuscular symptoms linked to the disease.
Gegenstand der Studie ist die Evaluation eines kommunalen Sportprojekts. Die Forschungsarbeit entstand aus der wachsenden Erkenntnis heraus, dass es nicht mehr nur um die Entwicklung und Durchführung kommunaler oder sozialer Projekte geht, sondern zunehmend darauf ankommt, die Projektarbeit zu evaluieren, um ihren Einfluss auf die kommunale, soziale und personale Entwicklung zu prüfen und in der Folge die Implementierung zu optimieren. Die unterschiedlichen Schritte in der Definition des theoretischen Rahmens, der Datenanalyse sowie der Erarbeitung der evaluativen Empfehlungen wurden unternommen mit dem Anspruch auf Modellcharakter, um für zukünftige Evaluationsvorhaben entsprechende Standards zu setzen. Die Grundidee des kommunalen Sportprojekts „Straßenfußball für Toleranz“ ist innovativ: Mädchen und Jungen erobern durch gemeinsames Fußballspielen den öffentlichen Raum. Sie spielen ohne Schiedsrichter und nach speziellen Regeln. Das Projekt richtet sich ausdrücklich an sozial benachteiligte Jugendliche und bezieht gleichermaßen Jungen wie Mädchen ein.
Regular physical exercise is recommended for the primary prevention of cardiovascular disease. Although the high prevalence of physical inactivity remains a formidable public health issue, participation in exercise programs and recreational sporting events, such as marathons and triathlons, is on the rise. Although regular exercise training reduces cardiovascular disease risk, recent studies have documented elevations in cardiac troponin (cTn) consistent with cardiac damage after bouts of exercise in apparently healthy individuals. At present, the prevalence, mechanism(s), and clinical significance of exercise-induced cTn release remains incompletely understood. This paper will review the biochemistry, prevalence, potential mechanisms, and management of patients with exercise-induced cTn elevations. (J Am Coll Cardiol 2010; 56: 169-76)