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Variation in the gene encoding for the norepinephrine transporter (NET, SLC6A2) has repeatedly been linked with ADHD, although there is some inconsistency regarding the association with specific genes. The variants for which most consistent association has been found are the NET variants rs3785157 and rs28386840. Here, we tested for their association with ADHD diagnosis and ADHD-related phenotypes during development in a longitudinal German community sample. Children were followed from age 4 to age 15, using diagnostic interviews to assess ADHD. Between the ages of 8 and 15 years, the Child Behavior Checklist (CBCL) was administered to the primary caregivers. The continuous performance task (CPT) was performed at age 15. Controlling for possible confounders, we found that homozygous carriers of the major A allele of the functional promoter variant rs28386840 displayed a higher rate of ADHD lifetime diagnosis. Moreover, homozygous carriers of the minor T allele of rs3785157 were more likely to develop ADHD and showed higher scores on the CBCL externalizing behavior scales. Additionally, we found that individuals heterozygous for rs3785157 made fewer omission errors in the CPT than homozygotes. This is the first longitudinal study to report associations between specific NET variants and ADHD-related phenotypes during the course of development. (C) 2015 Elsevier Ireland Ltd. All rights reserved.
Enhanced endocannabinoid signaling has been implicated in typically adolescent behavioral features such as increased risk-taking, impulsivity and novelty seeking. Research investigating the impact of genetic variants in the cannabinoid receptor 1 gene (CNR1) and of early rearing conditions has demonstrated that both factors contribute to the prediction of impulsivity-related phenotypes. The present study aimed to test the hypothesis of an interaction of the two most studied CNR1 polymorphisms rs806379 and rs1049353 with early psychosocial adversity in terms of affecting impulsivity in 15-year-olds from an epidemiological cohort sample followed since birth. In 323 adolescents (170 girls, 153 boys), problems of impulse control and novelty seeking were assessed using parent-report and self-report, respectively. Exposure to early psychosocial adversity was determined in a parent interview conducted at the age of 3 months. The results indicated that impulsivity increased following exposure to early psychosocial adversity, with this increase being dependent on CNR1 genotype. In contrast, while individuals exposed to early adversity scored higher on novelty seeking, no significant impact of genotype or the interaction thereof was detected. This is the first evidence to suggest that the interaction of CNR1 gene variants with the experience of early life adversity may play a role in determining adolescent impulsive behavior. However, given that the reported findings are obtained in a high-risk community sample, results are restricted in terms of interpretation and generalization. Future research is needed to replicate these findings and to identify the mediating mechanisms underlying this effect.
Converging evidence has highlighted the association between poverty and conduct disorder (CD) without specifying neurobiological pathways. Neuroimaging research has emphasized structural and functional alterations in the orbitofrontal cortex (OFC) as one key mechanism underlying this disorder. The present study aimed to clarify the long-term influence of early poverty on OFC volume and its association with CD symptoms in healthy participants of an epidemiological cohort study followed since birth. At age 25 years, voxel-based morphometry was applied to study brain volume differences. Poverty (0 = non-exposed (N = 134), I = exposed (N = 33)) and smoking during pregnancy were determined using a standardized parent interview, and information on maternal responsiveness was derived from videotaped mother infant interactions at the age of 3 months. CD symptoms were assessed by diagnostic interview from 8 to 19 years of age. Information on life stress was acquired at each assessment and childhood maltreatment was measured using retrospective self-report at the age of 23 years. Analyses were adjusted for sex, parental psychopathology and delinquency, obstetric adversity, parental education, and current poverty. Individuals exposed to early life poverty exhibited a lower OFC volume. Moreover, we replicated previous findings of increased CD symptoms as a consequence of childhood poverty. This effect proved statistically mediated by OFC volume and exposure to life stress and smoking during pregnancy, but not by childhood maltreatment and maternal responsiveness. These findings underline the importance of studying the impact of early life adversity on brain alterations and highlight the need for programs to decrease income-related disparities.
Entwicklung und Persistenz von Hell- und Dunkelfelddelinquenz im Jugend- und frühen Erwachsenenalter
(2002)
Ziel der Untersuchung war die Bedeutung der Dunkelfelddelinquenz für die Prognose der Delinquenzentwicklung und die Bedeutung psychiatrischer Auffälligkeiten für Entstehen und Verlauf psychischer Störungen zu klären. Die Stichprobe bestand aus 281 25-Jährigen, die im Alter von 8, 13 und 18 Jahren psychiatrisch untersucht, und die mit 18 und 25 Jahren bezüglich ihrer Dunkelfelddelinquenz befragt worden waren. Es ergab sich ein klarer Zusammenhang erhöhter Dunkelfelddelinquenzraten mit gerichtlich bestrafter Delinquenz im Jugendalter. Bei Einbeziehung der Dunkelfelddelinquenz in die Prognose mußte die Wahrscheinlichkeit für den Ausblick auf delinquenten Karrieren von 76 % auf 44 % nach unten korrigiert werden, entsprechend stieg der Anteil von erwachsener als auch fortgesetzter Delinquenz. Die Mehrheit der später gerichtlich bestraften Jugendlichen und jungen Erwachsenen war im Alter von 8 und 13 Jahren psychiatrisch unauffällig gewesen. Als überlegene Prädiktoren stellten sich umschriebene Entwicklungsstörungen und widrige familiäre Bedingungen im Grund- und Hauptschulalter heraus. Als Konsequenz muß die Dunkelfelddelinquenz bei der Verlaufsprognose delinquenten Verhaltens im Jugendalter berücksichtigt werden. Präventive Überlegungen müssen sich auf Kinder mit umschriebenen Entwicklungsstörungen und solche, die in widrigen familiären Verhältnissen leben, mehr konzentrieren als auf Kinder mit hyperkinetischen und dissozialen Störungen. Schlüsselwörter: Delinquenz, Dunkelfelddelinquenz, Entwicklung und Verlauf
Risikofaktoren für Delinquenz bei Jugendlichen und deren Fortsetzung bis in das Erwachsenenalter
(2001)
The psycho-social development of both preterm and term children (n=347) whose mothers reported tocolytic treatment was assessed at the ages of 2, 4.5, 8 years. Term children exposed to tocolysis showed a higher rate of psychiatric disorders as well as poorer cognitive and motor performance than controls. In the preterm children no adverse impact of tocolysis could be found. The results are discussed concerning possible ways in which tocolytic treatment may influence child development. Restrictions because of the preliminary character of this study and the need of further prospective studies to clarify the developmental impact of tocolysis are also considered.
Entwicklung von Risikokindern im Schulalter : die langfristigen Folgen frühkindlicher Belastungen
(2000)
Theoretischer Hintergrund: Zur Erforschung der Entwicklungsepidemiologie psychischer Störungen gilt die prospektive Untersuchung von Risikogruppen als Königsweg. Fragestellung: Beschreibung der Entwicklungsmuster von Kindern mit frühen Belastungen, Ermittlung von Risiko- und Schutzfaktoren für unterschiedliche Entwicklungsresultate und Identifikation von Mechanismen, die differentiellen Verläufen zugrunde liegen. Methode: In einer prospektiven Längsschnittstudie (mit Erhebungswellen im Alter von 0;3, 2, 4 , 8 und 11 Jahren) wurden die Entstehung und der Verlauf von Entwicklungs- und Verhaltensstörungen bei 384 Kindern untersucht. Organische (prä- und perinatale Komplikationen) und psychosoziale Risiken (familiäre Belastungen) wurden in einem zwei- faktoriellen Design variiert. Ergebnisse: Die negativen Folgen früher Risiken waren bis zum Schulalter nachweisbar. Während organische Risiken vor allem die motorische und kognitive Entwicklung beeinträchtigten, konzentrierten sich die Auswirkungen psychosozialer Belastungen auf kognitive und sozial-emotionale Funktionen. Beide Risiken addierten sich in ihren negativen Konsequenzen. Schlussfolgerungen: Frühkindliche Risiken haben spezifische und langfristige Auswirkungen. Kinder mit multiplen Risikobelastungen sind in ihrer Entwicklung am stärksten gefährdet.