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Biodiversity-multifunctionality relationships depend on identity and number of measured functions
(2017)
Biodiversity ensures ecosystem functioning and provisioning of ecosystem services, but it remains unclear how biodiversity-ecosystem multifunctionality relationships depend on the identity and number of functions considered. Here, we demonstrate that ecosystem multifunctionality, based on 82 indicator variables of ecosystem functions in a grassland biodiversity experiment, increases strongly with increasing biodiversity. Analysing subsets of functions showed that the effects of biodiversity on multifunctionality were stronger when more functions were included and that the strength of the biodiversity effects depended on the identity of the functions included. Limits to multifunctionality arose from negative correlations among functions and functions that were not correlated with biodiversity. Our findings underline that the management of ecosystems for the protection of biodiversity cannot be replaced by managing for particular ecosystem functions or services and emphasize the need for specific management to protect biodiversity. More plant species from the experimental pool of 60 species contributed to functioning when more functions were considered. An individual contribution to multifunctionality could be demonstrated for only a fraction of the species.
Die Lifespan-Forschung untersucht die Entwicklung von Individuen über den gesamten Lebenslauf. Die medizinische Rehabilitation hat nach geltendem Sozialrecht die Aufgabe, chronische Krankheiten abzuwenden, zu beseitigen, zu mindern, auszugleichen, eine Verschlimmerung zu verhüten und Negativfolgen für die Lebensführung zu reduzieren. Dies erfordert in wissenschaftlicher wie in praxisbezogener Hinsicht die Entwicklung einer Lebensspannenperspektive als Voraussetzung für die Klassifikation und Diagnostik chronischer Erkrankungen, die Beschreibung von verlaufsbeeinflussenden Faktoren, kritischen Lebensphasen und Critical Incidents (kritische Verlaufszeitpunkte), die Durchführung von prophylaktischen Maßnahmen, die Entwicklung von Assessmentverfahren zur Erfassung und Bewertung von Verläufen oder Vorbehandlungen, die Auswahl und Priorisierung von Interventionen, eine Behandlungs- und Behandlerkoordination auf der Zeitachse, die Präzisierung der Aufgabenstellung für spezialisierte Rehabilitationsmaßnahmen, wie beispielsweise Rehabilitationskliniken, und als Grundlage für die Sozialmedizin. Aufgrund der Vielfalt der individuellen Risikokonstellationen, Krankheitsverläufe und Behandlungssituationen über die Lebensspanne hinweg, bedarf es in der medizinischen Rehabilitation in besonderer Weise einer personalisierten Medizin, die zugleich rehabilitationsförderliche und -behindernde Umweltfaktoren im Rehabilitationsverlauf berücksichtigt.