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The objectives of this study were the identification in (morbidly) obese and nonobese patients of (i) the most appropriate body size descriptor for fosfomycin dose adjustments and (ii) adequacy of the currently employed dosing regimens. Plasma and target site (interstitial fluid of subcutaneous adipose tissue) concentrations after fosfomycin administration (8 g) to 30 surgery patients (15 obese/15 nonobese) were obtained from a prospective clinical trial. After characterization of plasma and microdialysis-derived target site pharmacokinetics via population analysis, short-term infusions of fosfomycin 3 to 4 times daily were simulated. The adequacy of therapy was assessed by probability of pharmacokinetic/pharmacodynamic target attainment (PTA) analysis based on the unbound drug-related targets of an %fT(>= MIC) (the fraction of time that unbound fosfomycin concentrations exceed the MIC during 24 h) of 70 and an fAUC(0-24h)/MIC (the area under the concentration-time curve from 0 to 24 h for the unbound fraction of fosfomycin relative to the MIC) of 40.8 to 83.3. Lean body weight, fat mass, and creatinine clearance calculated via adjusted body weight (ABW) (CLCRCG_ABW) of all patients (body mass index [BMI] = 20.1 to 52.0 kg/m(2)) explained a considerable proportion of between-patient pharmacokinetic variability (up to 31.0% relative reduction). The steady-state unbound target site/plasma concentration ratio was 26.3% lower in (morbidly) obese than nonobese patients. For infections with fosfomycin-susceptible pathogens (MIC <= 16 mg/L), intermittent "high-dosage" intravenous (i.v.) fosfomycin (8 g, three times daily) was sufficient to treat patients with a CLCRCG_ABW of,130 mL/min, irrespective of the pharmacokinetic/pharmacodynamic indices considered. For infections by Pseudomonas aeruginosa with a MIC of 32 mg/L, when the index fAUC0-24h/MIC is applied, fosfomycin might represent a promising treatment option in obese and nonobese patients, especially in combination therapy to complement beta-lactams, in which carbapenem-resistant P. aeruginosa is critical. In conclusion, fosfomycin showed excellent target site penetration in obese and nonobese patients. Dosing should be guided by renal function rather than obesity status.
Konzeption, Erstellung und Evaluation von VR-Räumen für die betriebliche Weiterbildung in KMU
(2023)
Der Beitrag adressiert die Erstellung von Virtual-Reality gestützten (Lehr- und Lern-) Räumen für die betriebliche Weiterbildung im Rahmen eines Forschungsprojektes. Der damit verbundene Konzeptions- und Umsetzungsprozess ist mit verschiedenen Herausforderungen verbunden: einerseits ist Virtual-Reality ein vergleichsweise neues Lehr- und Lernmedium, womit wenig praktische Handreichungen zur praktischen Umsetzung existieren. Andererseits existieren theoretisch-konzeptionelle Ansätze zur Gestaltung digitaler Lehr- und Lernarrangements, die jedoch 1) oft Gefahr laufen, an den realen Bedürfnissen der Praxis „vorbei“ zu gehen und 2) zumeist nicht konkret Virtual-Reality bzw. damit verbundene Lehr- und Lernumgebungen adressieren. In dieser Folge sind Best-Practice Beispiele basierend auf erfolgreichen Umsetzungsvorhaben, die nachfolgenden Projekten als „Wegweiser“ dienen könnten, äußerst rar. Der Beitrag setzt an dieser Stelle an: basierend auf zwei real existierenden betrieblichen Anwendungsfällen aus den Bereichen Natursteinbearbeitung sowie Einzel- und Sondermaschinenbau werden Herausforderungen und Lösungswege des Erstellungsprozesses von Virtual-Reality gestützten (Lehr- und Lern-)Räumen beschrieben. Ebenfalls werden basierend auf den gemachten Projekterfahrungen Handlungsempfehlungen für die gelingende Konzeption, Umsetzung und Evaluation dieser Räume formuliert. Betriebliche Beschäftigte aus den Bereichen Aus- und Weiterbildung, Management oder Human Ressources, die in eigenen Projekten im Bereich Virtual Reality aktiv werden wollen, profitieren von den herausgestellten praktischen Handreichungen. Forschende Personen sollen Anregungen für weiterführende Forschungsvorhaben erhalten.