Hintergrund In den letzten Jahrzehnten führte die leitliniengerechte Therapie des akuten Myokardinfarktes (MI) zu einer Mortalitätsreduktion in Deutschland, wobei zwischen einzelnen Bundesländern erhebliche Unterschiede beschrieben werden. Ziel war es daher, die aktuelle Versorgungssituation von Patienten mit MI in der Region Nordost-Deutschland (Berlin, Brandenburg [BRB] und Mecklenburg-Vorpommern [MV]) zu untersuchen und Prädiktoren der 1-Jahresmortalität unter Berücksichtigung der regionalen Zuordnung zu identifizieren.
Methode Auf Basis pseudonymisierter Abrechnungsdaten einer gesetzlichen Krankenversicherung wurden für das Jahr 2012 anhand des ICD 10-Codes I21 und I22 von 1 387 084 Versicherten insgesamt 6733 Patienten mit stationärer Aufnahme bei MI gefiltert. Neben der Krankenhaus- und 1-Jahresmortalität wurden potenzielle Prognoseprädiktoren unter Berücksichtigung von Komorbiditäten, periinfarziellen Prozeduren und sekundärpräventiver Pharmakotherapie erfasst und im Ländervergleich analysiert.
Ergebnisse Sowohl die Krankenhaus- als auch die 1-Jahresmortalitätsrate der einzelnen Länder (Berlin 13,6 resp. 27,5 %, BRB 13,9 resp. 27,9 %, MV 14,4 resp. 29,0 %) war vergleichbar zur Gesamtrate (13,9 % resp. 28,0 %) und im Ländervergleich weitgehend identisch. Die multiple Analyse der Einflussfaktoren auf die 1-Jahresmortalität identifizierte vor allem die Koronarangiografie (OR 0,42, 95 % KI 0,35 – 0,51, p < 0,001) und die Umsetzung der pharmakologischen Leitlinienempfehlungen (OR 0,14, 95 % KI 0,12 – 0,17, p < 0,001) als wesentliche Maßnahmen zur Risikoreduktion. Bei beiden Einflussfaktoren lagen univariat keine statistischen Unterschiede zwischen den drei Bundesländern vor.
Schlussfolgerung Die vorliegenden Daten lassen auf eine vergleichbare stationäre und poststationäre Versorgung und 1-Jahresprognose von Patienten mit akutem MI in den Bundesländern Berlin, Brandenburg und Mecklenburg-Vorpommern in der untersuchten Population schließen, wobei insbesondere der Durchführung einer Koronarangiografie und der adäquaten Umsetzung einer leitliniengerechten Pharmakotherapie prognostische Bedeutung zukommt.
Co-doping of the MOF 3∞[Zn(2-methylimidazolate-4-amide-5-imidate)] (IFP-1 = Imidazolate Framework Potsdam-1) with luminescent Eu3+ and Tb3+ ions presents an approach to utilize the porosity of the MOF for the intercalation of luminescence centers and for tuning of the chromaticity to the emission of white light of the quality of a three color emitter. Organic based fluorescence processes of the MOF backbone as well as metal based luminescence of the dopants are combined to one homogenous single source emitter while retaining the MOF's porosity. The lanthanide ions Eu3+ and Tb3+ were doped in situ into IFP-1 upon formation of the MOF by intercalation into the micropores of the growing framework without a structure directing effect. Furthermore, the color point is temperature sensitive, so that a cold white light with a higher blue content is observed at 77 K and a warmer white light at room temperature (RT) due to the reduction of the organic emission at higher temperatures. The study further illustrates the dependence of the amount of luminescent ions on porosity and sorption properties of the MOF and proves the intercalation of luminescence centers into the pore system by low-temperature site selective photoluminescence spectroscopy, SEM and EDX. It also covers an investigation of the border of homogenous uptake within the MOF pores and the formation of secondary phases of lanthanide formates on the surface of the MOF. Crossing the border from a homogenous co-doping to a two-phase composite system can be beneficially used to adjust the character and warmth of the white light. This study also describes two-color emitters of the formula Ln@IFP-1a–d (Ln: Eu, Tb) by doping with just one lanthanide Eu3+ or Tb3+.
Co-doping of the MOF 3∞[Zn(2-methylimidazolate-4-amide-5-imidate)] (IFP-1 = Imidazolate Framework Potsdam-1) with luminescent Eu3+ and Tb3+ ions presents an approach to utilize the porosity of the MOF for the intercalation of luminescence centers and for tuning of the chromaticity to the emission of white light of the quality of a three color emitter. Organic based fluorescence processes of the MOF backbone as well as metal based luminescence of the dopants are combined to one homogenous single source emitter while retaining the MOF's porosity. The lanthanide ions Eu3+ and Tb3+ were doped in situ into IFP-1 upon formation of the MOF by intercalation into the micropores of the growing framework without a structure directing effect. Furthermore, the color point is temperature sensitive, so that a cold white light with a higher blue content is observed at 77 K and a warmer white light at room temperature (RT) due to the reduction of the organic emission at higher temperatures. The study further illustrates the dependence of the amount of luminescent ions on porosity and sorption properties of the MOF and proves the intercalation of luminescence centers into the pore system by low-temperature site selective photoluminescence spectroscopy, SEM and EDX. It also covers an investigation of the border of homogenous uptake within the MOF pores and the formation of secondary phases of lanthanide formates on the surface of the MOF. Crossing the border from a homogenous co-doping to a two-phase composite system can be beneficially used to adjust the character and warmth of the white light. This study also describes two-color emitters of the formula Ln@IFP-1a–d (Ln: Eu, Tb) by doping with just one lanthanide Eu3+ or Tb3+.