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Four metal organic frameworks with similar topology but different chemical environment inside the pore structure, namely, IFP-1, IFP-3, IFP-5, and IFP-7, have been investigated with respect to the separation potential for olefin paraffin mixtures as well as the influence of the different linkers on adsorption properties using experiments and Monte Carlo simulations. All IFP structures show a higher adsorption of ethane compared to ethene with the exception of IFP-7 which shows no selectivity in breakthrough experiments. For propane/propane separation, all adsorbents show a higher adsorption for the olefin. The experimental results agree quite well with the simulated values except for the IFP-7, which is presumably due to the flexibility of the structure. Moreover, the experimental and simulated isotherms were confirmed with breakthrough experiments that render IFP-1, IFP-3, and IFP-5 as suitable for the purification of ethene from ethane.
Psychiatrische Stationen sind ein wichtiges Element in der psychiatrischen Versorgung von Menschen mit akuter Eigen- oder Fremdgefährdung. Leider kommt es in diesem Rahmen immer wieder auch zu Aggression, Gewalt (Konflikten) sowie zur Anwendung von Zwang (Eindämmung). Als entscheidender Faktor für den sachgemäßen Umgang mit diesen Situationen wird sowohl die Quantität als auch die Qualität der Mitarbeitenden angesehen. Vor diesem Hintergrund beschäftigt sich die vorliegende Untersuchung mit der Versorgungssituation auf akutpsychiatrischen Stationen. Die Hypothese lautet, dass sowohl die Größe der akutpsychiatrischen Station als auch die Anzahl der Pflegenden einen Einfluss auf das Vorkommen konflikthafter Situationen haben. Hierfür sind Daten in 6 Kliniken auf insgesamt 12 psychiatrischen Stationen erfasst worden. Als Erfassungsinstrument diente die Patient Staff Conflict Checklist – Shift Report (PCC-SR). Insgesamt konnten 2026 Schichten (Früh‑, Spät- und Nachtschicht) erfasst und ausgewertet werden. Die personelle Besetzung der Stationen mit Pflegepersonal variierte erheblich. Die Ergebnisse zeigen, dass sowohl die Stationsgröße als auch die Anzahl der Pflegepersonen auf akutpsychiatrischen Stationen einen signifikanten Einfluss auf das Vorkommen von Konflikten haben. In den Ergebnissen zeigt sich weiterhin, dass sich die Inzidenz des konflikthaften Verhaltens von Patienten sowohl im Hinblick auf die untersuchten Stationen der beteiligten Krankenhäuser als auch im Hinblick auf die betrachteten Dienstzeittypen unterscheiden. Darüber hinaus zeigt sich, dass das Ausmaß der Schließung einer Akutstation und die Größe einer Station einen negativen Einfluss auf die Inzidenz von Konflikten im stationär akutpsychiatrischen Kontext haben. Das Auftreten konflikthaften Verhaltens kann zur Fremd- oder Selbstgefährdung und zu einer Vielzahl deeskalierender und eindämmender Maßnahmen führen. Hierfür sind entsprechende personelle Ressourcen erforderlich.
Objective: To examine the effect of plyometric jump training on skeletal muscle hypertrophy in healthy individuals. Methods: A systematic literature search was conducted in the databases PubMed, SPORTDiscus, Web of Science, and Cochrane Library up to September 2021. Results: Fifteen studies met the inclusion criteria. The main overall finding (44 effect sizes across 15 clusters median = 2, range = 1-15 effects per cluster) indicated that plyometric jump training had small to moderate effects [standardised mean difference (SMD) = 0.47 (95% CIs = 0.23-0.71); p < 0.001] on skeletal muscle hypertrophy. Subgroup analyses for training experience revealed trivial to large effects in non-athletes [SMD = 0.55 (95% CIs = 0.18-0.93); p = 0.007] and trivial to moderate effects in athletes [SMD = 0.33 (95% CIs = 0.16-0.51); p = 0.001]. Regarding muscle groups, results showed moderate effects for the knee extensors [SMD = 0.72 (95% CIs = 0.66-0.78), p < 0.001] and equivocal effects for the plantar flexors [SMD = 0.65 (95% CIs = -0.25-1.55); p = 0.143]. As to the assessment methods of skeletal muscle hypertrophy, findings indicated trivial to small effects for prediction equations [SMD = 0.29 (95% CIs = 0.16-0.42); p < 0.001] and moderate-to-large effects for ultrasound imaging [SMD = 0.74 (95% CIs = 0.59-0.89); p < 0.001]. Meta-regression analysis indicated that the weekly session frequency moderates the effect of plyometric jump training on skeletal muscle hypertrophy, with a higher weekly session frequency inducing larger hypertrophic gains [beta = 0.3233 (95% CIs = 0.2041-0.4425); p < 0.001]. We found no clear evidence that age, sex, total training period, single session duration, or the number of jumps per week moderate the effect of plyometric jump training on skeletal muscle hypertrophy [beta = -0.0133 to 0.0433 (95% CIs = -0.0387 to 0.1215); p = 0.101-0.751]. Conclusion: Plyometric jump training can induce skeletal muscle hypertrophy, regardless of age and sex. There is evidence for relatively larger effects in non-athletes compared with athletes. Further, the weekly session frequency seems to moderate the effect of plyometric jump training on skeletal muscle hypertrophy, whereby more frequent weekly plyometric jump training sessions elicit larger hypertrophic adaptations.