Bedürfnisorientierte Lehre in Krisenzeiten?!
Needs-oriented teaching in times of crisis?!
- Krisen werden nicht nur als Herausforderungen, sondern auch als Chance für Veränderungen, Neuerungen oder Innovationen betrachtet. Die Covid-19-Pandemie hat die Lehre an Deutschlands Universitäten mit einem Schlag in die digitale Welt verbannt. Von dieser Digitalisierung ist eine sozioökonomische Bildung genauso wie jede andere universitäre Bildung betroffen. Was es bedeutet, Lehre ausschließlich in digitaler Form zu gestalten, wird exemplarisch an einer digitalen Blockveranstaltung zur „Nachhaltigen Berufsbildungsforschung“ an der Leuphana Universität Lüneburg skizziert und insbesondere unter dem Aspekt der Bedürfnisorientierung kritisch reflektiert.
- Crises are seen not only as challenges, but also as opportunities for change or innovation. The corona pandemic has banished teaching at Germany`s universities into the digital world. Socio-economic education is affected by this digitalization just like any other university education. What it means to design teaching exclusively in digital form is shown in an exemplary mannerby outlining a digital block event on sustainable vocational training research at the Leuphana University of Lüneburg and critically reflected in particular under the aspect of needs orientation.
Author details: | Benjamin ApelojgORCiDGND |
---|---|
DOI: | https://doi.org/10.1007/978-3-658-37780-9_11 |
ISBN: | 978-3-658-37779-3 |
ISBN: | 978-3-658-37780-9 |
Title of parent work (German): | In Krisen aus Krisen lernen |
Subtitle (German): | Potenziale und Grenzen eines Online-Seminars zur „Nachhaltigen Berufsbildungsforschung“ in der sozioökonomischen Bildung |
Subtitle (English): | potentials and limits of an online Ssminar on “sustainable vocational education research” in socio-economic education |
Publisher: | Springer VS |
Place of publishing: | Wiesbaden |
Editor(s): | Lisa-Marie Schröder, Harald Hantke, Theresa Steffestun, Reinhold Hedtke |
Publication type: | Part of a Book |
Language: | German |
Date of first publication: | 2022/12/09 |
Publication year: | 2022 |
Release date: | 2024/02/22 |
Tag: | Bedürfnisse; digitale Lehre; nachhaltige Berufsbildung digital teaching; needs; sustainable vocational education |
Number of pages: | 16 |
First page: | 173 |
Last Page: | 188 |
Organizational units: | Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät / Wirtschaftswissenschaften / Funktionsstellen / Lehreinheit für Wirtschafts-Arbeit-Technik |
DDC classification: | 3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung |
Peer review: | Nicht ermittelbar |